Türkiye Barolar Birliği Dergisi 173.Sayı

164 Türkiye’de Üniversite Genel Sekreterlik Kurumunun Hukuki Arka Planı ve Uygulaması hurbaşkanınca atanması uygulamasına geçilmiştir. Ayrıca söz konusu düzenlemeyle bir aylık sürede önerilenlerden birisinin atanmaması ve Yükseköğretim Kurulu tarafından iki hafta içinde yeni adaylar gösterilmemesi hâlinde Cumhurbaşkanınca doğrudan atama yapılabilmesi benimsenerek, tabiri caizse 2547 sayılı Kanun’un ilk hâline dönülmüştür. İki yıl sonra, 09.07.2018 tarih ve 703 sayılı Anayasada Yapılan Değişikliklere Uyum Sağlanması Amacıyla Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılması Hakkında Kanun Hükmünde Kararname ile ise rektör atanma sürecinde Yükseköğretim Kurulunun yetkisi kaldırılmış ve rektörün devlet üniversitelerine Cumhurbaşkanı tarafından doğrudan atanması öngörülmüştür. Cumhuriyet Halk Partisi tarafından üniversitelerin özerkliği, hukuk devleti, kamu yararı ve liyakat ilkeleriyle çeliştiği gerekçesi ve anayasaya aykırılık teşkil ettiği iddiasıyla söz konusu düzenlemenin iptali yönünde Anayasa Mahkemesine başvuruda bulunulmuştur. Anayasa Mahkemesi 07.12.2023 ve E.2018/117, K.2023/212 sayılı kararında Cumhuriyet Halk Partisinin anayasaya aykırılık gerekçelerini değerlendirmemiş olmakla birlikte rektörlerin atanmasına ilişkin düzenlemenin Anayasa’nın İkinci Kısmı’nın Dördüncü Bölümü’nde yer alan kamu hizmetlerine girme hakkına ilişkin olduğuna işaret etmiştir. Bu çerçevede Anayasa’nın mülga 91. maddesine göre kanun hükmünde kararnameyle düzenlenemeyecek yasak alanda kalan değişikliğin anayasaya aykırı bir şekilde kanun hükmünde kararnameyle kabul edildiği saptanmış ve bu çerçevede değişikliğin iptal edilip iptal kararının Resmî Gazete’de yayımlanmasından (4 Haziran 2024) başlayarak on iki ay sonra yürürlüğe girmesi uygun görülmüştür. Rektörlerin atanmasına ilişkin hükümler aynı zamanda Cumhurbaşkanlığı kararnamelerinde de düzenlenmektedir. 10.07.2018 tarih ve 3 sayılı Üst Kademe Kamu Yöneticileri ile Kamu Kurum ve Kuruluşlarında Atama Usûllerine Dair Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin ilk hâlinde rektörlerle ilgili bir düzenleme yer almamaktaydı. 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin yayımlanmasından beş gün sonra yayımlanan 15.07.2018 tarih ve 4 sayılı Bakanlıklara Bağlı, İlgili, İlişkili Kurum ve Kuruluşlar ile Diğer Kurum ve Kuruluşların Teşkilatı Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’nin 800. maddesi ile 3 sayılı Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi’ne eklenen hükümle rektörlerin en az üç yıl profesörlük yapanlar arasından dört yıllık süre için Cumhur-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1