165 TBB Dergisi 2024 (173) Fatih GÜLER - Çağrı ÇOLAK - İlker KARAÖNDER başkanı tarafından atanması ilkesi benimsenmiştir. Bu düzenlemeden yaklaşık iki ay sonra 13 Eylül 2018 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan 17 sayılı Bazı Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinde Değişiklik Yapılması Hakkında Cumhurbaşkanlığı Kararnamesi ile madde metninde yer alan “en az üç yıl” ifadesi madde metninden çıkartılmıştır. Yükseköğretim mevzuatına ilişkin yukarıdaki değişikliklere bakıldığında rektör atanmasına ilişkin yöntemlerin tarihsel süreç içerisinde sürekli değişikliğe uğradığı görülmektedir. 2018 yılı içerisinde rektör atanma sürecinin dört kez değişikliğe uğramış olması ise ayrı bir eleştiri konusu olmuştur.7 Bununla birlikte rektörlerin öğretim üyelerinin oylarıyla seçilmesinin demokrasi ile doğrudan bir bağlantısı olmadığına dair görüşlerle birlikte8 bu sistemin üniversiteleri toplumsal taleplerden uzak bir alana taşıdığı eleştirileri de ifade edilmiştir.9 Hatta 1992 yılındaki düzenleme ile birlikte öğretim üyelerinin rektör atama sürecine dahil edilmesinin hemen ardından Yükseköğretim Kurulu Başkanı Prof. Dr. İhsan Doğramacı’nın “hocaların kendi yöneticilerini seçmelerini ülke açısından yararlı görmediğine” işaret ederek istifa etmesi de bu bağlamda değinilmesi gereken bir olaydır.10 Sahip oldukları hak ve yetkilerle üniversitelerin en önemli aktörü olan rektörlerin atanma sürecindeki değişikliklerin, tüm üniversite ekosistemine etki ettiği gibi idari kadrolar ve bunların en üst pozisyonunda yer alan genel sekretere de etki etmesi kaçınılmazdır. II. GENEL SEKRETERLERE TANINAN HUKUKİ VE MALİ HAKLAR 2547 sayılı Kanun’da süreç içerisinde yapılan değişikliklerle genel sekreterin konumunun güçlendiği ifade edilebilir. Bunlardan ilki, 7 Bu düzenlemelerle ilgili ayrıntılı eleştiri için bkz. Kemal Gözler, “Cumhurbaşkanlığı Hükûmet Sisteminin Uygulamadaki Değeri: Bir Buçuk Yıllık Bir Bilanço”, www.anayasa.gen.tr/cbhs-bilanco.htm, (Yayın Tarihi: 27 Aralık 2019). 8 Kemal Gözler, “Cumhurbaşkanı- YÖK Çatışması”, Ankara Barosu Dergisi, 2001, C. 59, S. 1, s. 37-59; aksi görüş için bkz. Ahmet Battal, “Kemal Gözler’in ‘Cumhurbaşkanı-YÖK Çatışması’ Başlıklı Makalesi Üzerine Notlar”, Ankara Barosu Dergisi, 2001, C. 59, S. 4, s. 69-81. 9 Durmuş Günay ve Muharrem Kılıç, “Cumhuriyet Dönemi Türk Yükseköğretiminde Rektör Seçimi ve Atamaları”, Yükseköğretim Dergisi, 2011, C. 1, S. 1, s. 37. 10 Durmuş Günay ve Muharrem Kılıç, s. 38.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1