168 Türkiye’de Üniversite Genel Sekreterlik Kurumunun Hukuki Arka Planı ve Uygulaması fazla olması durumunda, genel sekretere makam tazminatının tamamı değil, %80’i ödenmesi gerekir.15 Genel sekreterlik makamı görevde yükselme sınavı sonucu atamaya tabi bir makam olmayıp, görevden alınması konusunda da ilave kanuni bir prosedür öngörülmeyen bir alanda kalmaktadır. Bununla birlikte idari yargı organlarının genel sekreterin görevden alınması konusunda güvence teşkil edecek birtakım içtihatlar ortaya koyduğu görülmektedir. Genel sekreterin görevden alınması süreciyle ilgili idare ve bölge idare mahkemelerinin farklı yönde verdiği kararlar mevcuttur. Bununla beraber 2577 sayılı İdari Yargılama Usulü Hakkında Kanun’un 46. maddesinin “…daire başkanı ve daha üst düzey kamu görevlilerinin atama, naklen atama ve görevden alma işlemleri hakkında açılan iptal davalarının…” Danıştay’da temyiz edilebileceğine dair hüküm doğrultusunda genel sekreterlerin görevden alınmasına veya naklen atanmasına ilişkin davalarda nihai karar mercii Danıştay olmaktadır. İdare hukukunun en temel ilkelerinden birisi de yetki ve usulde paralellik ilkesidir. Bu ilke, tesis edilen bir idari işlemin geri alınması, değiştirilmesi veya kaldırılması sürecinde aynı yetkililer tarafından aynı usulün uygulanmasını zorunlu kılmaktadır. Genel sekreter, her ne kadar rektör tarafından atansa da yukarıda ifade edildiği gibi atanması sürecinde üniversite yönetim kurulunun görüşü alınmaktadır. Bu çerçevede, genel sekreterin görevden alınması sürecinde, atanma sürecindeki gibi üniversite yönetim kurulunun görüşünün alınması zorunlu olup, aksi yönde uygulamalar Danıştay tarafından hukuka aykırı olarak kabul edilmektedir.16 Danıştay, rektör ve üniversite yönetim kurulunun genel sekreterin görevden alınması konusunda takdir yetkisinin geniş olduğuna işaret ederek, genel sekreterin görevden alınmasına gerekçe teşkil eden disiplin cezasının idare mahkemesi tarafından iptal edilmesi17 veya ceza soruşturmasının beraat ile sonuçlanması18 durumlarında dahi, kanun15 Sayıştay 8. Daire, 2023/284-2, 27.04.2023. 16 Danıştay 2. Daire, 15/09/2021 tarih ve E: 2021/15705, K: 2021/2712. 17 Danıştay İdari Dava Daireleri Kurulu, 24/03/2021 tarih ve E: 2020/2986, K: 2021/582. 18 Danıştay 2. Daire, 02/07/2020 tarih ve E: 2020/572, K: 2020/2052.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1