Türkiye Barolar Birliği Dergisi 173.Sayı

172 Türkiye’de Üniversite Genel Sekreterlik Kurumunun Hukuki Arka Planı ve Uygulaması aykırı şekilde üniversitelerde ikiden fazla genel sekreter yardımcısı atama uygulaması ile zorunluluk dışında tedviren görevlendirme usulünün yaygınlaşmasının bu şekilde hukuksal sorun ve tartışmalara yol açacağı açık bir şekilde görülmektedir. Arapça kökenli tedvir kelimesinden türeyen tedviren atama ve görevlendirme sözlük anlamı itibarıyla şu şekilde tanımlanmıştır. Tedvir; yönetme, çekip çevirme, çevirme; tedviren; devretmek üzere; tedviren atama/görevlendirme; boş bir kadroya asıl olarak atanma şartlarını taşımayanların daha sonra devretmek üzere o kadroda görevlendirilmesi olarak tanımlanmaktadır.21 Herhangi bir kanuni dayanağı olmayan22 tedviren atamanın en temel hukuki dayanağı 17 Mayıs 1987 tarihli Resmî Gazete’de yayımlanan 99 Seri Numaralı Devlet Memurları Kanunu Genel Tebliğinin 2. maddesinde yer alan “asilde aranan şartlara sahip vekil memur bulunamadığı takdirde, hizmetin aksamadan yürütülebilmesi bakımından herhangi bir şekilde boşalmış veya boş bulunan bir görevin öncelikle varsa yardımcıları yoksa asilde aranan şartlara en yakın personel tarafından tedviren gördürülmesi mümkün görülmektedir” ifadesidir. Her şeyden önce kanuni idare ilkesine aykırı olan tedviren atama usulü23, boş bir kadroya yapılan bir atama/görevlendirmeyi ifade eder. Bu çerçevede ikiden fazla genel sekreter yardımcısı atama usulünde boş bir kadro durumu söz konusu olmadığı için bu atamaların tedviren atama olarak değerlendirilmesi de hukuken mümkün değildir. Bununla birlikte kanuni haddin üstünde atama konusu genel sekreter yardımcılığına özgü olmayıp, benzer bir durum rektör yardımcılığı için de söz konusu olabilmektedir. Gerçekten de 2547 sayılı Kanun, merkezi açık öğretim yapmakla görevli üniversiteler için beş, diğerleri için üç rektör yardımcısını azami sayı olarak tespit etmesine rağmen bu sınırı aşan sayıda rektör yardımcısı atandığı da uygulamada görülen bir diğer husustur. Bu tür uygulamaların hukuka aykırılığına işaret edilmekle beraber, bazı üniversiteler açısından idari personel/akademik personel/ 21 https://sozluk.gov.tr/, Erişim Tarihi: 10.03.2024. 22 Selman Sacit Boz, “Tedviren Görevlendirme Usulünün Hukukiliği ve Sonuçları”, Akdeniz Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2023, C. 13, S. 1, s. 197. 23 Ayşe Aslı Yücesoy, “Kanuni İdare İlkesi Çerçevesinde Tedviren Görevlendirme Usulü”, Selçuk Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2018, C. 26, S. 1, s. 143.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1