Türkiye Barolar Birliği Dergisi 173.Sayı

178 Türkiye’de Üniversite Genel Sekreterlik Kurumunun Hukuki Arka Planı ve Uygulaması kendi uzmanlık alanı dışında bir iş gördürülmesi durumunda, söz konusu akademik personelin her iki vazifesinde de ne oranda başarılı olacağı konusu tartışmalıdır. Esasen ve kural olarak genel sekreterlerin idari personel arasından atanması gerekir. Diğer taraftan uygulamada akademisyen genel sekreterlerin sayısının azımsanmayacak düzeyde olması, rektörler tarafından bunun bir tercihten ziyade ihtiyaç olarak görüldüğüne işaret etmektedir. Çalışmada bütüncül olarak ifade edildiği üzere akademisyen genel sekreterler asaleten değil vekâleten atanmakta ve genel sekretere tanınan ilave mali haklardan (döner sermaye, makam tazminatı, görev tazminatı) yararlanamamaktadır. İlaveten 2547 sayılı Kanun, rektör, rektör yardımcısı, dekan ve enstitü ile yüksekokul müdürlerinin ders verme yükümlülüğünü ortadan kaldırmışken, başhekimler, dekan yardımcıları, enstitü ve yüksekokul müdür yardımcıları ve bölüm başkanları için beş saate düşürmüştür. Görüldüğü üzere akademisyen genel sekreterler için ders yükü bağlamında da bir düzenleme söz konusu değildir. Uygulamada var olan bu duruma hukuki dayanak sağlamak amacıyla, akademisyen genel sekreter atanmasının, paydaşların görüşleri doğrultusunda kamu yönetimi, idare hukuku, yükseköğretim yönetimi gibi genel sekreterliğin görev alanı ile ilgili bilim alanlarında çalışma yapan akademisyenler arasından atanması şeklinde sınırlayan veya belli bir süre kamu yöneticiliği veya belli bir süre akademik yöneticilik (rektör yardımcısı, dekan, enstitü müdürü, yüksekokul müdürü, meslek yüksekokul müdürü) yapma şartına bağlayan düzenlemeler çerçevesinde gerçekleştirilmesi hususu göz önünde bulundurulmalıdır. Tablo 2’de gösterilen 46 akademisyen genel sekreterin bu görevlerinden önceki akademik yöneticilik (rektör yardımcılığı, dekanlık, enstitü müdürlüğü, meslek yüksekokulu/yüksekokul müdürlüğü) görevlerinde bulunma durumu Tablo 5’te gösterilmiştir. Bir akademisyen genel sekreter, aşağıda belirtilen akademik yöneticilik görevlerinden birden fazlasında bulunmuş ise daha kıdemli olduğu değerlendirilen32 görev tabloya yansıtılmış, diğer/diğerleri ise ihmal edilmiştir. 32 Kıdem sıralaması olarak rektör yardımcılığı, dekanlık, enstitü müdürlüğü, meslek yüksekokulu/yüksekokul müdürlüğü sırlaması takip edilmiştir

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1