203 TBB Dergisi 2024 (173) Lale Burcu ÖNÜT yapılabilmesi, diğer bir ifade ile fiilin mevzuattaki fiil veya hâllerden hangisinin kapsamına girdiğinin belirtilmesi ise ancak soruşturma raporu hazırlandıktan sonraki savunma istemi ile mümkün olabilir. Nitekim disiplin yaptırımı önerisinin yer aldığı soruşturma raporunda bu hususlara yer verilmektedir. Soruşturma emrinde yaptırım türüne yer verilmesi veya yaptırım türünün yer aldığı düzenleme ile ilintilendirme peşin hüküm olarak değerlendirilecektir. Soruşturmacı tarafından ifadeye çağrı sırasında da tüm bu hususlarda dosya henüz olgunlaşmadığından netlik oluşmamış olabileceği gibi bu aşamada iddiaların dayandığı delillerin soruşturulana verilmesi, soruşturmanın, soruşturmacının veya üçüncü kişilerin güvenliğini tehlikeye düşürebileceği gibi, gizli kalması gereken bilgi kaynağının açığa çıkmasına veya soruşturma ile ilgili benzeri bilgi kaynaklarının temininin güçleşmesine de neden olabilir. Ayrıca deliler tamamen toplanmadan isnatta bulunulması ve fiilin hukuki nitelendirmesinin yapılması hukuka aykırı olacaktır.31 Bu çerçevede yükseköğretim disiplin soruşturmaları bakımından soruşturmacının ifade, yaptırım kararı almaya yetkili makamların savunma almasına yönelik düzenleme yapılması yararlı olacaktır.32 İfade ile savunmanın farklı olduğunu belirtmemiz gerekir. İfade başlangıçta bilgi alınması anlamına gelmekte olup, soruşturulana ayrıca savunma imkânı tanınmalıdır.33 Soruşturmacı tarafından ifade alındıktan sonra dosyadaki deliller bir bütün olarak değerlendirilecek ve yaptırım önerisinin yer aldığı soruşturma raporu hazırlanacaktır. Soruşturma raporunun düzenlenme31 Akkoyunlu, s. 25. 32 Duman, s. 277. 33 Karahanoğulları, s. 69; Karaca, s. 131; Sancakdar/Altınok Çalışkan/Dursun Özdemir/Seyhan/Yağcı/Karaca, s. 46; Akkoyunlu, s. 59; Dosya oluşturulduktan ve nihai rapor yazılmasan önce savunma hakkı tanınması gerektiği yönünde bkz. Oğuz Sancakdar, Disiplin Yaptırımı Olarak Devlet Memuriyetinden Çıkarma ve Yargısal Denetimi, Yetkin Yayınları, Ankara 2001, s. 305; Müfettişler veya soruşturmacılar tarafından alınan savunmanın soruşturmaya açıklık getirmeye yönelik olduğu ve DMK m. 130 çerçevesinde savunma sayılamayacağı yönünde bkz. İsmet Giritli/Pertev Bilgen/Tayfun Akgüner, İdare Hukuku, Der Yayınları, İstanbul 2006, s. 621; DMK m. 130’da yer alan “soruşturmayı yapan” kavramının yaptırım kararı vermeye yetkili makam olarak anlaşılması gerektiği, müfettiş veya soruşturmacının böyle bir yetkisi olmadığı yönünde bkz. Oğuz Sancakdar, Memur Hukuku, Anadolu Üniversitesi yayını, Eskişehir 2011,s. 151; Soruşturma sırasında memurun savunmasının alınmayacağı, sadece ifadesinin saptanacağı yönünde bkz. Yahya Kazım Zabunoğlu, İdare Hukuku, C.1, Yetkin Yayınları, Ankara 2012, s. 674.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1