Türkiye Barolar Birliği Dergisi 173.Sayı

403 TBB Dergisi 2024 (173) Yasemin TAŞDEMİR Yapılan başvuru üzerine Bakanlığın işçi sendikasının yetkili olduğunu tespit etmesi olumlu tespit, sendikanın yetki şartlarına sahip olmadığını tespit etmesi olumsuz tespit olarak ifade edilmektedir (Yönetmelik m. 8/1, m. 9/1). 6356 sayılı Kanun m. 42/2 uyarınca Bakanlık, kayıtlarına göre başvuru tarihi itibarıyla bir işçi sendikasının yetkili olduğunu tespit ettiğinde; yapılan başvuruyu, işyeri veya işletmedeki işçi ve üye sayısını, o işkolunda kurulu işçi sendikaları ile taraf olacak işveren sendikası veya sendika üyesi olmayan işverene altı iş günü içinde bildirecektir. Buna karşılık 6356 sayılı Kanun m. 42/3’te Bakanlık tarafından, işçi sendikasının yetki şartlarına sahip olmadığı ya da işyerinde yetki şartlarına sahip bir işçi sendikasının bulunmadığını tespit etmesi hâlinde ise olumsuz yetki tespitine ilişkin kararın sadece başvuruyu yapan sendikaya bildirileceği kural altına alınmıştır.48 Yetki itirazına ilişkin 6356 sayılı Kanun m. 43’e göre, Bakanlığın olumlu yetki tespit yazısını alan işçi veya işveren sendikaları veya sendika üyesi olmayan işveren; taraflardan birinin veya her ikisinin yetki şartlarına sahip olmadığı veya kendisinin bu şartları taşıdığı yolundaki itirazını, nedenlerini de göstererek yazının kendilerine tebliğ edildiği tarihten itibaren altı iş günü içinde mahkemeye yapabilir (f. 1). İtiraz dilekçesi görevli makama49 kayıt ettirildikten sonra mahkemeye verilir.50 Kurulu bulunduğu işkolunda çalışan işçilerin yüzde birinden nin başvuru tarihi ve öncesinde işten çıktığı anlaşılmaktadır. Bununla birlikte hükme esas alınan bilirkişi raporunda yetki başvuru tarihinde işten çıkarılanların hangi saatte çıkarıldığına ilişkin bir irdeleme yapmaksızın çoğunluk hesabına dâhil edilmediği görülmüştür. Oysaki somut olayın özelliğine göre (yetki başvuru tarihinde çıkış yapıldığından) bu denetimin yetki başvuru tarihi ve saati göz önüne alınarak yapılması gereklidir. Bu yönüyle varılan sonuç eksik incelemeye dayalı olup uyuşmazlığın aydınlatıldığından söz edilemez.”, Yargıtay 9. HD T. 26.04.2023, E. 2023/4950, K. 2023/6113, Kazancı İçtihat Bankası. 48 Bkz. Şahlanan, s. 382-383; Tuncay, Savaş Kutsal ve Bozkurt Gümrükçüoğlu, s. 278; Çelik, Caniklioğlu, Canbolat ve Özkaraca, s. 1017; Narmanlıoğlu, s. 392; Arıcı, s. 252-253; Akyiğit, s. 373-374; Sur, s. 314-315; Ekmekçi ve Yiğit, s. 406-407; Uşan ve Erdoğan, s. 282. 49 Görevli makam, işyeri toplu iş sözleşmesi için işyerinin, işletme toplu iş sözleşmesi için işletme merkezinin bağlı bulunduğu Çalışma ve İş Kurumu İl Müdürlüğünü ifade eder (m. 2/1-c); 6356 sayılı Kanun m. 79’a göre toplu iş sözleşmesine ilişkin uyuşmazlıklarda görevli makamın bulunduğu yerdeki iş mahkemesi görevli ve yetkilidir. 50 “… olumlu ve olumsuz yetki tespitinin iptaline dair dava açılmadan önce altı iş günlük kesin süre içerisinde itiraz dilekçesinin görevli makama kayıt ettirilmesi gerekmektedir. Bu husus yetki tespitinin iptali açısından dava şartı olup, aksi

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1