31 TBB Dergisi 2024 (173) Tolga ŞİRİN da savunma için gerekli imkân ve kolaylıklardan yararlanma fırsatının tanınmış olmasıdır.136 15 Temmuz sürecinde bu konuda tartışmalı uygulamalardan biri de tutukluların avukatlarıyla görüşmelerinin teknik araçlarla kayda alınması, infaz memurunun görüşmeyi izlemesi ve görüşme süresi ile belge alışverişinin sınırlandırılması olmuştur. Olağan dönemlerde bu uygulamanın bir ihlal yaratacağı gayet açıktır.137 Fakat 667 sayılı KHK (m. 6) ile gelen bu ek müdahale bir OHAL tedbiridir. AYM, bu OHAL KHK’sı hakkında yaptığı incelemede bunu deragosyan hükümlerine (Anayasa m. 15) uygun saymış ve iptal etmemiştir.138 Bu hüküm uyarınca OHAL sürecinde 3713 sayılı Terörle Mücadele Kanunu kapsamındaki suçlarda sınırlamalar getirilebilecek fakat “sınırlamaların uygulanabilmesi, tutuklunun avukatıyla görüşmesinde toplumun ve ceza infaz kurumunun güvenliğinin tehlikeye düşürülmesi, terör örgütü veya diğer suç örgütlerinin yönlendirilmesi, bunlara emir ve talimat verilmesi veya yorumlarıyla gizli, açık ya da şifreli mesajlar iletilmesi ihtimallerinden birinin varlığının Cumhuriyet savcısı kararıyla tespit edilmesi şartına” bağlanmıştır. AYM, bu sınırlamanın 2016 yılının Eylül ve Kasım ayları arasında, TMK kapsamındaki bir yargılamada Askerî hâkim ve Millî Savunma Bakanlığı Askerî Adalet İşleri Başkanlığında şube müdürü olan başvurucuya uygulandığı Yasin Akdeniz vakasında bu uygulamada sorun görmemiştir. AYM’ye göre bu uygulama sürekli kılınmamış, “hem darbe teşebbüsünden hem de FETÖ/PDY’den kaynaklanan tehdit ve tehlikenin devam 136 Yasin Akdeniz, B. No: 2016/22178, 26/2/2020, § 63. 137 Bkz. AYM, E.2016/205, K.2019/63, 24/7/2019, § 92. 138 AYM’ye göre; “i. darbe teşebbüsünün savuşturulmasından sonra da tehlikenin bir süre daha devam ettiğine yönelik olarak kamu makamlarınca yapılan açıklamalara ve bu bağlamda yaşanan olaylara, ii. Teşebbüsün devam ettiği süreçte ve sonrasında ülke genelinde darbe girişimiyle veya -darbenin arkasındaki yapılanma olan- FETÖ/PDY ile bağlantılı olduğu değerlendirilen kişiler hakkında başlatılan soruşturmalarda on binlerce şüphelinin gözaltına alınmasına ve tutuklanmasına (Aydın Yavuz ve diğerleri, §§ 51, 350; Selçuk Özdemir [GK], B. No: 2016/49158, 26/7/2017, § 22), iii. Teşebbüsün ülkede terör saldırılarının yoğunlaştığı bir dönemde gerçekleşmesine, iv. Darbe teşebbüsünün arkasındaki yapılanma olan FETÖ/PDY’nin örgütlenmesinin boyutuna ve faaliyetlerinin özelliklerine (FETÖ/ PDY’nin genel özelliklerine ilişkin olarak bkz. Aydın Yavuz ve diğerleri, § 26; yargı kurumlarındaki örgütlenmesine ve faaliyetlerine ilişkin olarak bkz. Selçuk Özdemir, § 22), v. Darbe teşebbüsünün ve FETÖ/PDY’nin millî güvenlik ve kamu düzeni üzerinde oluşturduğu tehdit ve tehlikenin büyüklüğüne bakıldığında bu tedbirler elverişli ve gereklidir.” Bkz. AYM, E.2016/205, K.2019/63, 24/7/2019, § 93-108.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1