Türkiye Barolar Birliği Dergisi 173.Sayı

445 TBB Dergisi 2024 (173) Vural SEVEN cularını, nakliyat ambarı ve kargo işletmecilerini, taşıma işlerinde çalışanlar ile taşımalarda yararlanılan her turlu tasıt, arac, gereç, yapıları ve benzerlerini kapsar” (Karayolu Taşıma Kanunu m. 2/1). “Ancak, ozel otomobillerle ve bunların römorklarıyla yapılan taşımalar, genel ve katma bütçeli dairelerle, il özel idareleri, belediyeler, üniversiteler ve kamu iktisadi teşebbüslerine ait otomobillerle yapılan taşımalar, “Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Emniyet Genel Mudurlü g’ne” ait motorlu taşıt ve bunların römorkları ile yapılan taşımalar, lastik tekerlekli traktörlerle çekilen römorklarla yapılan taşımalar bu Kanun hükümlerine tabi değildir” (Karayolu Taşıma Kanunu m. 2/2). Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle yolcuların ölmesi veya yaralanması hâlinde meydana gelen bedensel zararlar, şehirlerarası ve/veya uluslararası taşımacılar tarafından yaptırılması zorunlu olan Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası’ndan karşılanmaktaydı. Ancak Karayolu Taşıma Kanunu’nda 6704 sayılı 65 Yaşını Doldurmuş Muhtaç, Güçsüz ve Kimsesiz Türk Vatandaşlarına Aylık Bağlanması Hakkında Kanun ile Bazı Kanun ve Kanun Hükmünde Kararnamelerde Değişiklik Yapılmasına Dair Kanun2 ile değişiklik yapılmıştır. Bu değişikliklerden en önemlisi Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası’nın kaldırılmasıdır. Bu çerçevede çalışmanın kapsamı, şehirlerarası ve/veya uluslararası taşıma faaliyeti sırasında kaza meydana gelmesi hâlinde, kanunî değişiklikten önce ve sonra hangi araçlar bakımından, kimler tarafından, hangi zarar kalemleri için, hangi sorumluluk sigortası ve/veya sigortalarına başvurulabileceği ve poliçe teminat limiti uygulamasının nasıl olacağı ile sınırlı olacaktır. I. KARAYOLU TAŞIMA KANUNU’NDA TANIMLANAN BAZI KAVRAMLAR 6704 sayılı Kanun değişikliğinden önce Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle yolcuların ölmesi veya yaralanması hâlinde doğan bedeni zararlar Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası’ndan karşılanmaktaydı. Bu noktada öncelikli olarak Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında kimlerin yolcu olarak kabul edileceğinin tespiti gerekir. 2 RG, 26.04.2016, S. 29695. Çalışma içerisinde 6704 sayılı Kanun olarak anılacaktır.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1