448 Karayolu Taşıma Kanunu Kapsamındaki Araçların Karıştığı Kaza Sonucunda Ortaya Çıkan Zararlar Bakımından Trafik Sigortası Teminat Limiti Uygulaması Nasıl Olmalıdır? II. 6704 SAYILI KANUN DEĞİŞİKLİĞİ ÖNCESİ KARAYOLU TAŞIMA KANUNU KAPSAMINDA YAPILAN TAŞIMA SIRASINDA MEYDANA GELEN KAZA SEBEBİYLE YOLCULAR BÜNYESİNDE DOĞAN BEDENSEL ZARARLAR 6704 sayılı Kanun değişikliğinden önce Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle yolcunun ölmesi veya yaralanması yahut eşyasının zarara uğraması hâlinde doğacak zarardan taşımacının sorumlu olduğu düzenlenmiş olup anılan hüküm şu şekildeydi: “Şehirlerarası ve uluslararası yolcu taşımacıları; duraklamalar dahil olmak üzere yolcunun kalkış noktasından, varış noktasına kadar geçecek süre içinde meydana gelecek bir kaza nedeniyle yolcunun ölümü, yaralanması ya da eşyasının zarara uğramasından dolayı sorumludur” (Karayolu Taşıma Kanunu m. 17). Karayolu Taşıma Kanunu’nda yolcu taşımacıları olarak ifade edilen kişiler aynı zamanda Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası’nın sigortalısıydı. Zira Genel Şartlar ile sigortalı “4925 sayılı Kanun’a göre zorunlu karayolu taşımacılık mali sorumluluk sigortasını yaptırmakla yükümlü olan sigorta ettiren, şehirlerarası ve/veya uluslararası taşımacı” şeklinde tanımlanmaktaydı. Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan bir taşıma sırasında meydana gelen kaza nedeniyle zarar gören yolcuların bedensel zararının giderilebilmesi için taşımacılar tarafından Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası yaptırılması gerektiği öngörülmüştü. İlgili hüküm şu şekildeydi: “Tasımacılar, yolcuya gelebilecek bedeni zararlar icin bu Kanun’un 17’nci maddesinden doğan sorumluluklarını sigorta ettirmek zorundadır. Ancak, Hazine Mustesarlıgı’nın bağlı olduğu Bakanlık gerekli gordü g takdirde, tespit edeceği yabancı ülkelerde ortaya çıkabilecek zararları teminat kapsamı dışında tutabilir” (Karayolu Taşıma Kanunu m. 18/1). Genel Şartlar ile ise zarar kavramı “Kaza sonucu yolcunun yaralanmasına, sakatlanmasına veya ölmesine neden olan bedensel zararları” şeklinde, hak sahibi kavramı “Kaza sonucu yaralanan veya sakatlanan yolcular ile ölen yolcunun desteğinden yoksun kalanları” şeklinde tanımlanmıştı. İki düzenleme arasındaki çelişkiye değinmekte yarar görüyoruz. Kanun’la, Karayolu Taşıma Kanunu kapsamındaki taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle yolcunun sadece bedensel zararlarının giderilebileceği ifade edilirken, Genel Şartlar ile bedensel zararın yanı sıra ölümü
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1