449 TBB Dergisi 2024 (173) Vural SEVEN hâlinde yolcunun desteğinden yoksun kalanların da zararının giderilebileceği düzenlenmişti.7 Yine Karayolu Taşıma Kanunu ile “Sorumluluk sigortasına ilişkin sigorta genel şartları Hazine Mustesarlıgı’nca onaylanır. Sorumluluk sigortası tarife ve talimatları Hazine Mustesarlıgının bağlı olduğu Bakanlıkca tespit edilir ve Resmî Gazetede yayımlanır. Hazine Mustesarlıgı’nın bağlı olduğu Bakanlık tarifeyi serbest bırakmaya yetkilidir” ifadelerine yer verilmişti (Karayolları Taşıma Kanunu m. 18/4). Kanun hükmüne dayalı olarak çıkarılan Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası Tarife ve Talimatı8 ile “4925 sayılı Karayolu Taşıma Kanunu hükümleri çerçevesinde yolcu taşımacılığı yapan sehirlerarası taşımacılar, taşıt türleri itibarıyla bu Tarife ve Talimatın eki tablolarda düzenlenen teminatları almak zorundadır. Hazine Mustesarlıgı’nın bağlı olduğu Bakan gerekli gordü g takdirde, tespit edeceği yabancı ülkelerde ortaya çıkabilecek zararları teminat kapsamına alabilir” ifadelerine yer verilmişti. 6704 sayılı Kanun’la değişiklik yapılmadan önce sorumluluk sigortası “Bu Kanun’un 18’inci maddesiyle ihdas edilen zorunlu karayolu taşımacılık mali sorumluluk sigortasını” ifade etmekteydi. Bu çerçevede, Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle bedensel zarara uğrayan yolcunun zararı, Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası poliçe teminat limitleri dahilinde, aşan zararı ise ZMMS teminat limitleri dahilinde sigortacı tarafından karşılanmaktaydı.9 Bu husus Kanun’la şu şekilde 7 Kanun ve Genel Şartlar ile yapılan düzenlemeler arasındaki çelişki, bedensel zarar ile destekten yoksun kalma zararının karıştırılmasından kaynaklanmaktadır. Destekten yoksun kalma zararı, haksız fiil sonucu bir kimsenin ölmesi hâlinde ölenin desteğinden yoksun kalan kişilerin ölüm sebebiyle uğradıkları zararı ifade eder. Destekten yoksun kalma tazminatı ile amaçlanan ölen desteğin vücut bütünlüğünün ihlâli sebebiyle doğan bedensel zararın tazmini değil, desteğin ölümü sebebiyle destek görenin uğradığı malvarlığı zararının giderilmesidir. Ayrıntılı bilgi için bkz. Seven, V.: Sigorta Güvence Hesabının Kapsamı ve Destekten Yoksun Kalma Tazminatı, Bahçeşehir Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi, 2017, C. 12, S. 157-158, s. 55, 56. 8 RG, 19.06.2008, S. 26910. 9 Aynı yönde bkz. “Somut olayda, davaya konu minibüs ile Ereğli-Zonguldak arasında düzenli bir taşıma işi yapıldığı, taşımanın ticari şekilde ücret karşılığı yapıldığı anlaşılmaktadır. Davaya konu taşımanın il içi bir taşıma olup olmadığına bakılmaksızın ticari bir taşıma olan taşımanın Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası kapsamında kaldığının gözetilmesi gerekir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1