Türkiye Barolar Birliği Dergisi 173.Sayı

450 Karayolu Taşıma Kanunu Kapsamındaki Araçların Karıştığı Kaza Sonucunda Ortaya Çıkan Zararlar Bakımından Trafik Sigortası Teminat Limiti Uygulaması Nasıl Olmalıdır? ifade edilmekteydi: “Meydana gelen zarar oncelikle tasımacının sorumluluk sigortasından karsılanır. Bu sorumluluk sigortası ile karsılanamayan zararlar icin 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanunu’na gore yapılması zorunlu olan mali sorumluluk sigortasına muracaat edilir” (Karayolu Taşıma Kanunu, m. 19/3). Kanunî düzenlemeye paralel olacak şekilde yapılan Genel Şartlar düzenlemesi ise şu şekildeydi: “Meydana gelen zarar öncelikle bu sigortadan karşılanır. Sigorta sözleşmesinin hiç yapılmamış olması, yapılmış fakat geçersiz hale gelmiş olması, süresinin bitmiş olması veya meydana gelen zararın bu sigorta teminatlarının üzerinde bulunması halinde teminatların üzerinde kalan kısım için; sırasıyla 13/10/1983 tarih ve 2918 sayılı Karayolları Trafik Kanununa göre yapılması zorunlu olan mali sorumluluk sigortasına ve ihtiyari mali sorumluluk sigortasına başvurulur (Genel Şartlar m. B.8.1.). Bu çerçevede, 6704 sayılı Kanun’la değişiklik yapılmadan önce Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle yolcunun bedensel zarara uğraması hâlinde Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası poliçesi kapsamında zararın giderilmesi için “Sorumluluk sigortası tazminatına yol açan olayın, sigorta ettiren veya hak sahibi tarafından ö renildigi tarihten itibaren otuz is günü, olay yurt dışında meydana gelmişse altmış işgünü içinde sigorta şirketine ihbar” edilmesi gerektiğini ve “Sigortacıların, hak sahibinin kaza veya zarara ilişkin belgeleri sigortacıya ilettiği tarihten itibaren, sekiz is günü içinde sorumluluk sigortası sınırları içinde kalan miktarı Buna göre, davaya konu taşımanın ticari bir taşıma olduğu, diğer bir ifade ile Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında bir taşıma olduğu gözetildiğinde, kazaya neden olan araç için davalı ... öncelikli olarak sorumlu olup, diğer davalı zorunlu trafik sigorta şirketi ancak limiti aşan kısımdan sorumludur. Bu nedenle davalı ... Şirketinin zarardan sorumluğu olduğu kabul edilerek değerlendirme yapılmak ve hasıl olacak sonuca göre bir karar verilmek üzere kararın bozulmasına karar vermek gerekmiştir”. Y. 4. HD, 13.01.2022, E. 2021/15124, K. 2022/332; Y. 11. HD, 23.05.2012, E. 2011/9524, K. 2012/8687. “...yasa koyucu yolcuların uğradığı bedeni zararlar bakımından taşımayı yapan aracın zorunlu karayolu taşımacılık sigortacısı, trafik sigortacısı ve varsa ihtiyari mali sorumluluk sigortacısı bakımından müştereken ve müteselsilen bir sorumluluk öngörmemiş, sıralı bir sorumluluk düzenlemiştir. Başka bir anlatımla, yolcunun uğradığı bedeni zararlar, taşımayı yapan aracın zorunlu karayolu taşımacılık sigortası kapsamında ise bu aracın trafik veya ihtiyari mali mesuliyet sigortacısının sorumluluğu doğmayacaktır. Ancak limit aşımında sırasıyla zorunlu ve ihtiyari mali mesuliyet sigortacılarının sorumluluğu söz konusu olacaktır”. Y. 17. HD, 21.05.2018, E. 2015/11907, K. 2018/5277; Y. 17. HD, 05.03.2019, E. 2016/7058, K. 2019/2478.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1