Türkiye Barolar Birliği Dergisi 173.Sayı

454 Karayolu Taşıma Kanunu Kapsamındaki Araçların Karıştığı Kaza Sonucunda Ortaya Çıkan Zararlar Bakımından Trafik Sigortası Teminat Limiti Uygulaması Nasıl Olmalıdır? Yönetmelik ile yaptırılması zorunlu olan sigortaların ZMMS ve Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası olduğu belirtilmiştir (KTY m. 48). Mülga Karayolları Taşıma Yönetmeliklerine17 göre ise yaptırılması zorunlu olan sigortalar, Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası ile Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası’dır (Mülga KTY 2004, m. 64 ve Mülga KTY 2009, m. 48). Bu noktada KTY m. 47/1 hükmünde yer alan, “yolcu taşımalarında yolcular, sürücüler ve bunların yardımcılarına gelebilecek bedeni zararlar icin, (KTY m. 47/1)” ifadesinin, mülga Yönetmelik dönemlerinden (Mülga KTY 2004, m. 64 ve Mülga KTY 2009, m. 47) kaldığını ve metinden çıkarılmasının unutulduğunu ifade etmek gerekir. Zira bu sigortanın ve bedensel zararların dayanağı olan Kanun hükmü yürürlükten kaldırılmıştır. O hâlde, 6704 sayılı Kanun’la yapılan değişiklik çerçevesinde yeni Karayolu Taşıma Yönetmeliği’ne göre yaptırılması zorunlu olan Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası, yerini ZMMS’ye bıraktığından, ZMMS’de de sadece bedensel zarara ilişkin bir kısıtlama bulunmadığından, mevcut ifadenin hukuki bir anlamı ve sonucu bulunmamaktadır. Sonuç olarak, 100 kilometreye kadar şehirlerarası taşımalar için verilmiş bir yetki belgesinin varlığı hâlinde (D4 yetki belgesi) yetki belgesi sahibinin ZMMS ve Karayolu Yolcu Taşımacılığı Zorunlu Koltuk Ferdi Kaza Sigortası yaptırması zorunludur. Bunun doğal bir sonucu olarak, yetki belgesi bulunan ve şehirlerarası taşıma yapan araçlar için düzenlenen ZMMS poliçesinin varlığı hâlinde poliçe teminat limiti Yönetmelik ekinde yer alan poliçe teminat limitinin iki katı olarak uygulanacaktır. KMAZMSSTUEHYDYDY ile yapılan düzenleme önemli hukukî sonuçlar doğurmakta olup çalışma kapsamında bu sonuçların irdelenmesi önem arz etmektedir. 6704 sayılı Kanun ile yapılan değişiklik öncesinde Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle sadece yolcunun bedensel zararı Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası’ndan karşılanabilmekteydi. Ancak KMAZMSSTUEHYDYDY’yle yapılan değişiklik ile Karayolu Taşıma 17 RG, 25.02.2004, S. 25384 ve 11.06.2009, S. 27255.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1