455 TBB Dergisi 2024 (173) Vural SEVEN Kanunu kapsamında taşımacılık yapan araçlar için tanzim edilmiş bir ZMMS poliçesinin varlığı hâlinde, taşımacılık yapılan araçta taşınan yolcuların yanı sıra, karşı araç ve/veya araçlarda bulunan yahut yaya olan zarar gören üçüncü kişi/kişilerin zararları da ZMMS’den karşılanacaktır. Üstelik buradaki teminat limiti Yönetmelik ekinde yer alan poliçe teminat limitinin iki katı olarak uygulanacaktır. Bu sonuçla bağlantılı olarak varılacak bir diğer sonuç ise şudur: Yönetmelik hükmü uyarınca artık sadece yolcuların zararı karşılanmayacağından poliçe teminat limitinin Yönetmelik ekindeki poliçe teminat limitinin iki katı olarak uygulanabilmesi için Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında şehirlerarası ve/veya uluslararası taşıma yapan araçta yolcu taşınması da gerekli değildir. Bu yönüyle, Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında şehirlerarası ve/veya uluslararası taşıma yapan aracın çekici, kamyon veya otobüs olması arasında Yönetmelik hükmünün uygulama alanı bulması bakımından farklılık yoktur. Yeter ki, “Ancak, özel otomobillerle ve bunların römorklarıyla yapılan taşımalar, genel ve katma bütçeli dairelerle, il özel idareleri, belediyeler, üniversiteler ve kamu iktisadi teşebbüslerine ait otomobillerle yapılan taşımalar, “Türk Silahlı Kuvvetleri, Jandarma Genel Komutanlığı, Sahil Güvenlik Komutanlığı ve Emniyet Genel Müdürlüğüne” ait motorlu taşıt ve bunların römorkları ile yapılan taşımalar, lastik tekerlekli traktörlerle çekilen römorklarla yapılan taşımalar bu Kanun hükümlerine tabi değildir” hükmüne aykırılık söz konusu olmasın (Karayolu Taşıma Kanunu m. 2/2). Kanunî değişiklik yapılmadan önce Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle yolcunun sadece bedensel zararı Zorunlu Karayolu Taşımacılık Mali Sorumluluk Sigortası’ndan karşılanabilmekteydi. Oysa KMAZMSSTUEHYDYDY’yle yapılan değişiklik ile Karayolu Taşıma Kanunu kapsamında yapılan taşıma sırasında meydana gelen kaza sebebiyle zarar doğması hâlinde yolcu veya zarar gören üçüncü kişi, ZMMS kapsamında talep edilebilen tüm zarar kalemlerinin ödenmesi isteyebilecektir. Her ne kadar T.C. Sigortacılık ve Özel Emeklilik Düzenleme ve Denetleme Kurumu tarafından Türkiye Sigorta Reasürans ve Emeklilik Şirketleri Birliği’ne gönderilen Karayolu Taşıma Kanunu Kapsamındaki Araçlara Uygulanacak Teminat Limitleri Hakkındaki
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1