Türkiye Barolar Birliği Dergisi 173.Sayı

71 TBB Dergisi 2024 (173) Muhammed BIÇAKÇIGİL mevcut cumhurbaşkanı yetkilerinin Kanuni Esasi’deki padişah yetkilerinden daha ötede olduğu anlaşılmaktadır. Dolayısıyla klasik anayasa hukukuna göre kuvvetler ayrılığı ilkesini esas alan hükümet sistemleri arasında cumhurbaşkanlığı hükümet sisteminin yerini belirlemek mümkün görünmemektedir. Giriş kısmında da belirtildiği gibi Gözler mevcut sistemi; “kuvvetlerin cumhurbaşkanında birleşmesi esasına dayalı bir kuvvetler birliği hükûmet sistemi” olarak tanımlamaktadır.52 2017 Anayasa değişiklikleri sonrası Türkiye’de kurulan siyasi rejimin geldiği durumu kuvvetler ayrılığı ilkesi bakımından ortaya koyabilmek için yasama, yürütme ve yargı erklerinin ayrı ayrı ele alınması gerekmektedir. a. Yasama Organı Getirilen sistemle Anayasa’nın yasama organını ilgilendiren birçok maddesinde değişiklik yapılmıştır. Bunları temel olarak belirtmek gerekirse; 75’inci madde ile yasama organındaki milletvekili sayısı 550’den 600’e çıkarılmış, 76’ncı madde ile milletvekili seçilebilme yaşı 25’ten 18’e düşürülmüş, 77’nci madde ile TBMM’nin seçim dönemi 4 yıldan 5 yıla uzatılmış ve seçimlerin cumhurbaşkanlığı seçimleri ile aynı günde yapılacağı düzenlenmiş, 87 ve 91’inci maddeler ile TBMM’nin bakanlar kurulunu ve bakanları denetleme yetkisi ve bakanlar kuruluna kanun hükmünde kararname çıkarma konusunda yetki vermesi kaldırılmış, 88’inci madde ile bakanlar kurulunun kanun tasarısı sunma yetkisi kaldırılmış, 89’uncu madde ile cumhurbaşkanınca meclise geri gönderilen yasanın aynen kabulü için meclis basit çoğunluğu yerine meclis salt çoğunluğu şartı getirilmiş, 98’inci maddedeki TBMM’nin yürütmeyi denetleme yolları yeniden düzenlenerek gensoru müessesesi kaldırılmış, 101’inci maddede yer alan cumhurbaşkanının partisi ile ilişiğinin kesileceğine dair hüküm kaldırılmış, 105’inci madde ile cumhurbaşkanının cezai sorumluluğu konusunda TBMM’nin yüce divana sevk usulü yeniden düzenlenmiş, 116’ncı madde ile güvensizlik oyu sonucu seçime gitme kaldırılarak TBMM’nin seçimleri yenileme usulü değiştirilmiş, 161’inci madde ile cumhurbaşkanının sunduğu bütçe kanunun TBMM tarafından kabul edilmemesi halinde bir önceki yılın bütçesinin uygulanacağı düzen52 Gözler, 2016, s.25-36.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1