75 TBB Dergisi 2024 (173) Muhammed BIÇAKÇIGİL Yazılı soru ise Anayasa’nın 98’inci maddesinde tanımlanmıştır. Buna göre: “Yazılı soru; yazılı olarak en geç on beş gün içinde cevaplanmak üzere milletvekillerinin, cumhurbaşkanı yardımcıları ve bakanlara yazılı olarak soru sormalarından ibarettir”. Düzenlemeye göre TBMM’de yazılı soru yöntemi kullanılarak parlamenterler tarafından cumhurbaşkanına soru sorulamamaktadır. Yazılı soru hakkındaki usul, kapsam ve şekle ilişkin ayrıntılar TBMM İç Tüzüğü’nde düzenlenmiştir. Yazılı soru, yasama organının yürütme organını denetlemede en az etkili olan araçlarından biridir. Düzenlemede soruların on beş gün içinde cevaplanmaması durumunda ne olacağına ilişkin hiçbir yaptırım getirmeyerek bunu uygulamada da tamamen işlevsiz ve etkisiz hale getirmektedir. Düzenleme ile yazılı soru yöntemine göre daha etkili olan sözlü soru yöntemi kaldırılmıştır. Halbuki bakanların mecliste milletvekilleri önünde soruları yanıtladıkları sözlü soru yöntemi yazılı soru yöntemine göre daha etkilidir.62 Meclis soruşturması yöntemi ise cumhurbaşkanının sorumluluğu başlığı altında anlatılacaktır. b. Yürütme Organı 2017 Anayasa değişikliği ile bakanlar kurulu ve başbakanlığın kaldırılması, bakanlar kurulu ve başbakanın sahip olduğu tüm yetkilerin cumhurbaşkanına aktarılması “iki başlı” yürütme yapısı “tek başlı” hale getirmiştir.63 Böylelikle anayasal sistem içerisinde cumhurbaşkanına verilen yetkiler yürütmeyi, yani cumhurbaşkanını, başat unsur yapmıştır. Nitekim cumhurbaşkanının görev ve yetkilerinin düzenlendiği Anayasa’nın 104’üncü maddesinde; cumhurbaşkanına “Devlet başkanı” sıfatı tanınması ve devlet organlarının düzenli ve uyumlu çalışmasından bahsedilirken; “gözetmek” yerine “temin etmek” ibaresinin kullanılması, cumhurbaşkanının güçlendirilmiş konumunu açıkça ortaya koymaktadır.64 62 Esen, s. 45-73. 63 Levent Gönenç/Ali Ersoy Kontacı, “2017 Tarihli Anayasa Değişikliği Sonrasında Yasama-Yürütme İlişkileri”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, Ankara 2019, C. 2019, S. 145, s. 53-79. 64 Gönenç/Kontacı, s. 53-79.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1