Türkiye Barolar Birliği Dergisi 174. Sayı

186 Emlak Vergisi Uygulamasından Kaynaklanan Uyuşmazlıkların Yargısal Çözümünde Karşılaşılan Bazı Hukuki Sorunlar ve Çözüm Önerileri üzere, dava açma süresi kurumuna dair genel esas ve hükümler dikkate alınarak yeni bir anlam yüklenmelidir. Peki takdir komisyonu kararlarına karşı açılacak davalarda sürenin başlangıcını hangi tarih meydana getirmelidir? Bu sorunun yanıtlanabilmesi için belki de en önemli saptamalardan olan, asgari ölçüde birim değeri takdiri işlemlerinin hukuki niteliği üzerinde durmak gerekir. Zira idari işlemin bireysel yahut düzenleyici olması, dava açma süresini başlatacak kriterde değişikliğe sebebiyet vermektedir. Gerçekten de dava açma süresi İYUK’un 7. maddesi uyarınca bireysel idari işlemlerde tebliğ, düzenleyici idari işlemlerde ise yayın tarihini takip eden günden itibaren başlamaktadır. Düzenleyici idari işlemler idarenin genel, soyut ve kişilik dışı hüküm ihdas ettiği, başka bir deyişle kural koyduğu, bireysel idari işlemler ise mevcut kuralların somut durum veya olaylara tatbik edildiği işlemlerdir.74 Düzenleyici idari işlemler genel ve kişilik dışıdırlar ki, ihdas edilen kuralın kapsam alanına giren kişi ya da nesneler işlem metninde ismen zikredilmez.75 Yine soyutturlar, çünkü belli bir kişi ya da nesneye özgü olmayıp, kural ile tayin edilen çerçeveye dahil olabilecek tüm durum ve olaylara uygulanabilir niteliktedir.76 Ayrıca bireysel idari işlemlerden farklı olarak bir kez uygulanmakla tükenmezler. Böylece yürürlükte kaldıkları müddetçe süreklilik arz ederler.77 Fakat bazı idari işlemler vardır ki ne tam manasıyla bireysel ne de düzenleyici idari işlem kategorisine 74 Onur Karahanoğulları, İdarenin Hukukla Kavranması: Yasallık ve İdari İşlemler (Yargı Kararlarına Dayalı Bir İnceleme), 4. Baskı, Turhan Kitabevi, Ankara 2018, (Yasallık), s. 167; Gözler, İdare, s. 666; Cem Ayaydın, İdare Hukukuna Giriş (II), Yenilik Basımevi, İstanbul 2008, s. 454, 467; Hasan Nuri Yaşar, İdare Hukuku (Genel Esaslar), 3. Basım, Der Yayınları, İstanbul 2016, s. 344-345; Bahtiyar Akyılmaz/ Murat Sezginer/Cemil Kaya, Türk İdare Hukuku, 12. Baskı, Savaş Yayınevi, Ankara 2020, (İdare), s. 349, 352. 75 Gözler, İdare, s. 667; Akyılmaz/Sezginer/Kaya, İdare, s. 350; Ramazan Çağlayan, İdare Hukuku Dersleri, 8. Baskı, Adalet Yayınevi, Ankara 2020, (İdare), s. 316; Turgut Candan, Açıklamalı İdari Yargılama Usulü Kanunu, 9. Baskı, Yetkin Yayınları, Ankara 2022, (Yargılama), s. 121-122. 76 Akyılmaz/Sezginer/Kaya, İdare, s. 352. 77 Gözler, İdare, s. 667-668; Yahya Kazım Zabunoğlu, İdare Hukuku C. I, Yetkin Yayınları, Ankara 2012, s. 305; Ayaydın, s. 454; Akyılmaz/Sezginer/Kaya, İdare, s. 352; Oğuz Sancakdar/Lale Burcu Önüt/Eser Us Doğan/Mine Kasapoğlu Turhan/ Serkan Seyhan, İdare Hukuku (Teorik Çalışma Kitabı), 8. Baskı, Seçkin Yayıncılık, Ankara 2019, s. 306; Çağlayan, İdare, s. 315-316; Candan, Yargılama, s. 122.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1