198 Emlak Vergisi Uygulamasından Kaynaklanan Uyuşmazlıkların Yargısal Çözümünde Karşılaşılan Bazı Hukuki Sorunlar ve Çözüm Önerileri gibi kısmen ret ve kısmen iptal veyahut üç kat vergi ziyaı cezası kesilmesi ihtimallerinde aslında bir kat kesilmesi gerektiği kanaatinde olan mahkemenin cezanın bir katı tutarı için kısmen ret ve kalanı için kısmen iptal kararı verip veremeyeceği112 ve ibraz edilmeyen defter, kayıt ve belgelerin sonradan mahkemeye ibraz edilmeleri halinde bunların yargılama sırasında delil olarak kabul edilip edilemeyeceği113 doğrudan yukarıda değinilen meseleyle ilintilidir.114 115 Hemen belirtelim ki, mahkemelerin idari işlem niteliğinde yargı kararı vermesi yasağı Anayasa’nın 125. maddesinin 4. fıkrası116 ile İYUK’un 2. maddesinin 2. fıkrasında117 açıkça hükme bağlanmış bu112 Hasan Dursun, “Vergi Uyuşmazlıklarından Doğan Davaların Kuramsal Niteliğini Saptayabilmek”, TBBD, S. 78, 2008, s. 281; Abdullah Ömercioğlu, “Vergi Mahkemesinin Vergi Kabahatleri Bakımından Kısmi Kabul İçeren İdari İşlem Niteliğindeki Kararları”, TBBD, S. 128, 2017. 113 Yıldırım Taylar, “Vergi İncelemesi Sırasında İbraz Edilmeyen Defter, Kayıt ve Belgelerin Yargılama Aşamasında Vergi Yargısı Organlarına İbrazı”, DEÜHFD, S. 20, 2018, s. 396-397; Bu mesele yakın bir tarihte Danıştay İçtihadı Birleştirme Kurulu (İBK) tarafından çözüme kavuşturulmuştur. İçtihadı birleştirme kararı uyarınca defter, kayıt ve belgeler vergi incelemesi sırasında idareye ibraz edilmese de yargılama aşamasında vergi mahkemesine sunulabilecek ve sunulan bu defter, kayıt ve belgeler, idarece gerçekleştirilen tarh ve/veya ceza kesme işlemlerinin hukuka uygunluğunun denetlenmesinde, idarenin konuya dair görüş ve saptamalarına da başvurularak, dikkate alınacaktır. Bkz. Danıştay İBK, T. 02.08.2019, E. 2013/3, K. 2019/1, 25.07.2019 tarih ve 30842 sayılı Resmî Gazete. 114 Barış Bahçeci, “Vergi Mahkemesinin Tarhiyat Tutarını Vergi İdaresi Yerine Belirlemesi”, Cenker Göker/İdris Hakan Furtun/Cihat Öner/İnci Solak Akman/Tuğçe Akdemir (Ed.), Üçüncü Genç Vergi Hukukçuları Konferansı, Savaş Yayınevi, Ankara 2015, (Tarhiyat), s. 116 vd. 115 Ayrıca idarenin gerçekleşmemiş yahut hukuka aykırılık taşıyan bir sebebe dayanarak işlem tesis etmesine rağmen, vergi mahkemesinin somut olay özelinde hukuka uygun bir sebebin mevcudiyetini saptayıp, işlemin sıhhati açısından bu sebebi baz almak suretiyle, açılan davayı reddedip reddedemeyeceği hususu da bahsi geçen mesele bağlamında tartışılmaktadır. Bkz. Gamze Gümüşkaya, “Vergi Yargılaması Hukuku Bakımından İdari İşlemin Sebep Unsuruna İlişkin Sebep İkamesi”, BUHFD, C. 16, S. 204, 2021. 116 “Yargı yetkisi, idarî eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlı olup, hiçbir surette yerindelik denetimi şeklinde kullanılamaz. Yürütme görevinin kanunlarda gösterilen şekil ve esaslara uygun olarak yerine getirilmesini kısıtlayacak, idari eylem ve işlem niteliğinde veya takdir yetkisini kaldıracak biçimde yargı kararı verilemez.” 117 “İdari yargı yetkisi, idari eylem ve işlemlerin hukuka uygunluğunun denetimi ile sınırlıdır. İdari mahkemeler; yerindelik denetimi yapamazlar, yürütme görevinin kanunlarda ve Cumhurbaşkanlığı Kararnamelerinde gösterilen şekil ve esaslara uy-
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1