15 TBB Dergisi 2024 (174) Burak TAŞ Yasama yetkisinin genelliği ilkesi gereği Meclis, söz konusu İBK’nın uygulanmasını fiilen ilga edebilir. Örnek vermek gerekirse telefon hattına girerek karışıklık yaratıp konuşma bedelini karşı tarafa ödetme fiili, Yargıtay’ın 1990 yılında verdiği bir İBK ile hırsızlık suçu teşkil edeceği kabul edilmişti.60 Zamanında doktrinsel tartışmalar üzerine kanun koyucu, bu tarzdan fiilleri de içine alacak yeni bir suç tipi olan karşılıksız yararlanma suçunu ihdas ederek söz konusu İBK’nın yürürlük imkanını ortadan kaldırmıştı.61 İBK’ların bağlayıcılık özelliğini ile hukukun yazılı bir kaynağını temsil etmesi kabiliyeti bakımından Resmî Gazetede yayımlanmaları söz konusudur (2797 sayılı Kanun m. 58).62 Resmi Gazetede yayımlanarak öngörülebilir niteliği haiz olan bu kararlar doğrudan uygulanma imkanına sahiptir. Bu kapsamda ise İBK’lar hukukun asli, yazılı ve doğrudan kaynağını oluşturma gücüne sahiptir.63 Sayılan tüm bu yetkiler ise Yargıtay’ın geniş anlamda bir kanun koyucu olarak değerlendirilmesini gerektirmektedir. Doktrinde çoğunluk İBK’ları hukukun asli (doğrudan) kaynağı olarak değil tali (dolaylı/dolayısıyla) kaynağı olarak değerlendirmek- Kuru, 1976 yılına kadar 3 adet içtihatları birleştirme kararının değiştirildiğini ifade etmiştir. Bkz. Baki Kuru, İçtihatların Birleştirilmesi Yolu İle İlgili Bazı Sorunlar, Ankara Üniversitesi Hukuk Fakültesi Yayınları, Ankara, 1977, s. 37 (Aktaran Pekcanıtez, s. 395). 60 Bkz. YİBK, 1989/2E., 1990/3K., 6.04.1990T. 61 Kaya Göçmen, “6352 sayılı Kanun’un Karşılıksız Yararlanma Suçuna Etkileri”, Ankara Barosu Dergisi, Ankara 2012, S. 3, s. 460. 62 Bu kararların kaldırılması esas ve usulleri, YK m. 45’te düzenlenmiştir. İlaveten bu kararların resmî gazete yayımlanmalarının zorunluluğu bunların yürürlüğü ile ilgili değildir. Bu kararlar verildiği anda uygulanmış sayılırlar. Yayımlanma ile amacın İBK’ların ilgililerce öğrenilmesini kolaylaştırmak olduğu söylenebilir (Zafer, s. 109). Ayrıca belirtmek gerekir ki bu kararların mahkemelerce bilinebilirliğinin artırılması adına Yargıtay İçtihadı Birleştirme Kurulu tarafından verilen bu kararların Adalet Bakanlığı’na en kısa zamanda iletilmesi gerekir. Bu yolla bu kararlar Adalet Bakanlığı tarafından tüm adliyelere dağıtılır. Baytaz, s. 189. 63 Fatih Birtek, Ceza Hukuku Genel Hükümler Temel Bilgiler, Adalet Yayınevi, 6. Baskı, Ankara, 2018, s. 38; Veli Özer Özbek/Koray Doğan/Pınar Bacaksız, Türk Ceza Hukuku Genel Hükümler, Seçkin Yayıncılık, 10. Baskı, Ankara 2021, s. 113; Benzer yönde bkz. Adal, s. 92; Veli Özer Özbek/Koray Doğan/Pınar Bacaksız, Ceza Muhakemesi Hukuku, Seçkin Yayınları, 13. Baskı, Ankara, 2020, s. 86; İnan, s. 57.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1