Türkiye Barolar Birliği Dergisi 174. Sayı

288 Türk Hukukunda Taşıyıcı Annelik ve Taşıyıcı Annelik Sözleşmesi Türkiye’de üremeye yardımcı tedavi yöntemlerine ilişkin mevcut düzenlemeler, gelişen teknolojinin sunduğu imkanlar karşısında oldukça yetersiz kalmaktadır. Mevcut hükümler, taşıyıcı annelik ve yapay üreme yöntemlerinin oluşturduğu soybağı gibi birçok meseleye çözüm sunamamakta ve yapay üreme yöntemiyle dünyaya gelen çocuğun üstün menfaatini koruyamamaktadır.103 Oysa günümüzde taşıyıcı annelik, tıbbi nedenlerle de tercih edilebilmektedir. Özellikle gönüllü annenin taşıyıcı anneliğe başvurmasının nedenleri arasında; kadının rahminin olmaması ya da sonradan alınmış olması, rahmi olsa dahi çocuğu taşıyamayacak durumda olması, böbrek yetmezliği, kalp yetmezliği gibi ciddi hastalıkların varlığı sayılabilir.104 emzirme ile çocuğu karnında besleme işlemleri bir insan uzvunun sağladığı menfaatin kiralanması noktasında benzeşmekte gibi görünseler de gerçekte, bunların birbirine benzetilmesi kıyas maalfârık olur. Çünkü süt annelik (radâ’) konusu Kur’an ve Sünnetle meşru kılınmış iken (Talak 65/6; Nisa 4/23; Ebû Dâvûd, Nikah, 7) taşıyıcı annelik ise rahmin haramlığı (Mü’minûn 23/5; Nûr 24/30; Ahzab 33/35) ve neslin korunması genel ilkelerine aykırılığı sebebiyle meşru değildir. Oysa aynı sonuca hükmî sütannelik benzetmesi üzerinden değil de, çocuğu karnında taşımak, beslemek ve dünyaya getirmek gibi karineler sebebi ile ortaya çıkan “annelik şüphesi” üzerinden gidilmesi daha isabetli olacaktır.” Bkz: https:// kurul.diyanet.gov.tr/Karar-Mutalaa-Cevap/4482/tasiyici-annelik-uygulamasive-boyle-bir-yolla-dogan-cocugun-annesi-nesebi-mirasi-mahremiyetive-velayetinin-dini-hukmu-hakkinda#:~:text=Buna%20g%C3%B6re%20 helalli%C4%9Fi%20y%C3%B6n%C3%BCnde%20delil%20bulunmayan%20 ta%C5%9F%C4%B1y%C4%B1c%C4%B1%20annelik%20uygulamas%C4%B1%20 haramd%C4%B1r. . 103 Hakeri, taşıyıcı anneliğin cezalandırılmasına ilişkin hazırlanan bir taslak bulunduğunu ve bu taslağın şu şekilde olduğunu ifade etmektedir: “eşlerden biri veya her ikisinden alınan üreme hücreleri ve bu hücrelerden elde edilen embriyonun, başka kişilere uygulanması yoluyla çocuk sahibi olmak ve taşıyıcı annelik yapmak yasaktır” “bu kanuna aykırı şekilde embriyo ve üreme hücresi bağışlayan, aşılayan, bulunduran, kullanan, saklayan ve nakledenlerle bunların alım ve satımını yapanlar, alım ve satımına aracılık edenler veya komisyonculuğunu yapanlar ve ya bu fiilleri özendiren, bunlara yönlendiren veya bunlara yönelik ilan veya reklam veren veya yayınlayan kişiler hakkında, fiil daha ağır cezayı gerektiren bir suç teşkil etmediği takdirde üç yıl dan beş yıla kadar hapis ve bin günden iki bin güne kadar adli para cezasına hükmolunur. Bu fiillerin Türk vatandaşları tarafından yurtdışında işlenmesi halinde, ilgili ülkede fiil suç oluşturmasa dahi fail bu fıkra hükümlerine göre cezalandırılır” Bkz. Hakeri, Taşıyıcı Annelik E kitap, s. 24 – 25. 104 Savaş, s. 24.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1