19 TBB Dergisi 2024 (174) Burak TAŞ nadir de olsa karşılaşılmaktadır. Hal böyle olunca, içtihatları birleştirme uygulamasının amacı olan hukuki güvenlik ve eşitlik ilkesi zedelenmiş bulunmaktadır.77 Doktrindeki bu görüş söz konusu soruna öneri olarak İBK uygulamasının yargılamanın tarafları özelinde bir kanun yolu olarak işletilmesi gerektiğini savunmaktadır.78 Bu kapsamda somut olayla ilgili olarak içtihat farklılıkları söz konusuysa davanın tarafları olağan bir kanun yolu olarak içtihatların birleştirilerek karar verilmesini talep edebilmelidir. Kanaatimizce bu öneri içtihatları birleştirme uygulamasının amacına aykırı bir sonuç doğurmaktadır. Bu uygulamada meslektaşları arasında daha tecrübeli ve kıdemli olanlar tarafından hukuk temel alınarak içtihat farklılıklarının giderilmesine yönelik ilke kararı belirlenmesi, her somut olayda ayrı ayrı söz konusu olursa bu durumda uygulama birliğinin sağlanması hem uzun zaman alabilir hem de hiç gerçekleşmeyebilir. Bu başlık altında değerlendirilmesi gereken diğer bir husus, İBK uygulamasının ontolojik açıdan gerekliliği hususudur. Bazı yazarlar İBK uygulamasının hukuk düzenimizden derhal çıkarılması gerektiğini savunmaktadır.79 Bunun gerekçesi olarak da İBK uygulamasının Türk hâkiminin kanuna yeni bir yorumda bulunmasına korkar hale getirdiği belirtilmektedir. Bu uygulamanın hâkimlerin içtihat yoluyla hukukun gelişimine katkısını en aza indirgediği de savunulmuştur.80 Doktrinde diğer bir görüşe göre ise hukukun kalıplaşmaması ve toplumda değişen gereksinimlere ayak uydurulabilmesi adına çelişkili içtihatlar söz konusu olduğunda doğrudan birleştirme yoluna gidilmemeli, imkan elverdiği durumlarda içtihatların birleştirilmesi yerine içtihatların değiştirilmesi yoluna gidilmelidir.81Ancak tarihsel olarak bakıldığında Yargıtay, 1946 yılında verdiği bir İBK82 ile döneminde mahkeme kararlarına karşı itiraz kanun yolu kabul edilmemesine rağmen bu kararlara karşı itiraz kanun yolunun uygulanabileceğini 77 Kayhan, s. 360. 78 Kayhan, s. 361-362. 79 Bkz. Özgenç, s. 78 (dn 216); İçtihatları birleştirme kararı uygulamasının gerekliliği ve gelişimi hakkında bkz. Bilge, s. 246 vd. 80 Yurtcan, s. 666. 81 Bkz. Yenisey/Nuhoğlu, s. 102. 82 YİBK, 1946/33E., 1946/6K., 28.3.1946T.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1