464 Radyasyonla Çalışan İşçilerin Çalışma Süreleri ve Fazla Çalışma hüküm nispi emredicidir. İşçi lehine olmak üzere, haftalık çalışma süresi azaltılabilir, ama artırılamaz. Radyasyonla çalışmaya ilişkin mevzuatın tümü incelendiğinde radyasyona maruz kalarak çalışana fazla çalışma yaptırılmaması gerekir. Buna karşılık radyasyona maruz kalarak çalışanlar için otuz beş saatlik azami çalışma süresi aşılırsa, mevzuatta farklı bir yaptırım bulunmadığından, İş Kanunu’ndaki mevzuat ile sınırlı yorum yapılmalıdır. Şöyle ki işçi, kanaatimizce fazla çalışma yaptığı iddiasında bulunabilir ve bu iddiası ispatlanırsa, İş Kanunu’nda belirlenen oranda fazla çalışma ücretini (veya serbest zaman) talep edebilir. Kuşkusuz taraflar, işçi lehine olmak üzere sözleşmelerle daha fazla oranda fazla çalışma ücreti belirleyebilir. Aynı şekilde haftalık azami çalışma süresi aşılmamış olsa bile, yasak çalışma olarak nitelendirilebilecek ilgili Yönetmelik’teki azami yedi buçuk saatlik süre sınırı aşılmış ise işçi fazla çalışma ücreti talep edebilecektir.41 Burada dikkat edilmesi gereken husus ise radyasyona maruz kalarak çalışanlar için haftalık çalışma süresinin, İş Kanunu’ndan farklı olarak kırk beş saat değil, 30.01.2010 sonrası dönem bakımından otuz beş saat olarak uygulanacağıdır. Bunun sonucunda ise otuz beş saati aşan çalışma, fazla sürelerle çalışma değil, fazla çalışma olarak kabul edilmelidir ve buna ilişkin hukuki sonuçlar uygulanmalıdır.42 41 Yargıtay’ın bu yöndeki kararları için bkz. Y. 9. HD., E. 2022/18262, K. 2023/5962, T. 25.4.2023, (Çevrimiçi) www.kazancı.com.tr, 05.02.2024; Y. 9. HD., E. 2009/35292, K. 2012/189, T. 16.1.2012, (Çevrimiçi) www.kazancı.com.tr, 05.02.2024. Yasak çalışma olmasına rağmen, hukuki yaptırım olarak fazla çalışma ücreti ödenmesini isabetli bulan görüş için bkz. Ekonomi, C. 1, s. 162-163; Çelik/Caniklioğlu/Canbolat/Özkaraca, s. 742; Kübra Doğan Yenisey, Değerlendirme 2006, s. 73; Soyer, s. 805. Sağlık Kuralları Bakımından Günde Azami Yedi Buçuk Saat veya Daha Az Çalışılması Gereken İşler Hakkında Yönetmelik’te yer alan azami yedi buçuk saat ile daha az çalışılması gereken süreleri aşan çalışmaları yasak çalışma olarak nitelendiren, buna rağmen bu sürelerin aşılması halinde uygulanacak yaptırıma ilişkin farklı öneri ileri süren doktrindeki yazar için bkz. Süzek, s. 828 vd. 42 Yargıtay’ın bu yöndeki kararları için bkz. Y. 9. HD., E. 2017/1963, K. 2017/5361, T. 30.03.2017, (Çevrimiçi) www.kazanci.com.tr, 19.01.2024; Y. 9. HD., E. 2016/972, K. 2019/9865, T. 06.05.2019, (Çevrimiçi) www.kazanci.com.tr, 19.01.2024. Y. 22. HD., E. 2014/27442, K. 2015/1956, T. 02.02.2015, (Çevrimiçi) www.kazanci.com. tr, 19.01.2024; Y. 22. HD., E. 2014/22652, K. 2015/657, T. 21.01.2015, (Çevrimiçi) www.kazanci.com.tr, 19.01.2024. Doktrinde bu yönde bkz. Boydak, s. 462-463; Barlaz Us/Us, s. 88; Terzioğlu/Koç, s. 248.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1