Türkiye Barolar Birliği Dergisi 174. Sayı

65 TBB Dergisi 2024 (174) İbrahim H. SEYDİOĞULLARI 53’üncü maddesinde, bu hükme Taraf Devletlerin çekince koyabilecekleri ifade edilmiştir. Türkiye, kabul Kanunu’nda 3(4)’üncü maddede yer alan düzenlemeyi uygulamayacağını beyan etmiştir.78 Varşova Sözleşmesi Taraflar Konferansı 12.05.2021 tarihinde olağanüstü toplanmış ve toplantı sonucunda Avrupa Konseyi Varşova Konvansiyonu Raporu hazırlanmıştır. Toplantı ve Rapor’un konusu, bazı ciddi suçlardan elde edilen gelirler ve malvarlığının kaynağının tespitine ilişkin ispat yükünün tersine çevrilmesi, başka deyişle Varşova Sözleşmesi’nin 3(4)’üncü maddesinin uygulanması tavsiyesiyle ilgili ülke izlemeleridir. Ancak bu tavsiyeler, izleme kriterleri arasında yer bulmamaktadır.79 Türkiye bu raporda, çekincesini saklamasının gerekli olup olmadığını değerlendirmeye ve ispat yükünü tersine çevrilmesine imkân sağlayacak yasal tedbirleri almaya davet edilmektedir.80 Varşova Konvansiyonu Raporu’na göre ve 2021 yılı itibariyle, 16 Taraf Devlet Sözleşme’nin 3(4)’üncü maddesini uygulamayı kabul etmiştir. 7 Taraf Devlet, Sözleşme’nin bu hükümlerini uygulamayacaklarını beyan etmişlerse de ulusal mevzuat ve içtihatlarında ispat yükünü tersine çeviren veya genişletilmiş müsadere içeren düzenlemeler bulunmaktadır. Türkiye’nin de aralarında bulunduğu 8 ülke ise hükmü uygulamama beyanında bulunmuştur.81 18.12.2007 tarihinde AB Resmî Gazetesi’nde yayımlanan 2007/845/ JHA sayılı Konsey Kararı ile oluşturulan Malvarlığı Geri Alım Birimi 78 6665 sayılı Kanun, (n 47) md. 3(4) ve 53(4), Beyanlar ve Çekinceler. 79 Council of Europe, (n 57) s. 3, para. 9. 80 Council of Europe, (n 57) s. 34. 81 Council of Europe, “Burden of Proof Should Be Reversed to Allow Confiscations in Serious Offences: Warsaw Convention Report-Media Release”, 2021. https:// rm.coe.int/0900001680a301d8 Erişim Tarihi: 14.06.2024. Varşova Konvansiyonu Raporu’na göre, Sözleşme’deki ispat yükümlülüğünün tersine çevrilmesi hükümlerini uygulayacağını beyan eden 16 Taraf Devlet, Arnavutluk, Ermenistan, Belçika, Bosna Hersek, Hırvatistan, Kıbrıs, Danimarka, Fransa, Macaristan, Letonya, Malta, Karadağ, Hollanda, Kuzey Makedonya, Portekiz ve Sırbistan’dır. Sözleşme hükümlerini uygulamayacağını beyan eden ancak iç hukukunda ispat yükümlülüğünü tersine çeviren düzenlemeler olan 7 Taraf Devlet ise Gürcistan, Almanya, İtalya, Polonya, Rusya, Slovenya ve Ukrayna’dır. Bu enstrümanlara sahip ancak uygulamada kullanmayan 3 ülke Monako, San Marino ve İspanya’dır. Sözleşme’nin 3(4)’üncü maddesini uygulamayacağını beyan eden 8 ülke Azerbaycan, Bulgaristan, Yunanistan, Moldovya, Romanya, Slovakya, İsveç ve Türkiye’dir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1