Türkiye Barolar Birliği Dergisi 174. Sayı

75 TBB Dergisi 2024 (174) İbrahim H. SEYDİOĞULLARI asla yeterli değildir.118 Bu yetersizliği örneklendirecek olursak, sadece bir uyuşturucu sevkiyatının aylarca ve çok farklı ülkelerde sürmesi karşısında, CMK 140’ıncı madde uyarınca en fazla iki ay ve ara vermeden sürdürülmesi zorunlu olan teknik araçla izleme tedbiri nasıl yeterli olacaktır? Kaldı ki örgütlü olmayan suçlarda bu süre bir ayla sınırlıdır. Aynı sorun, CMK 135’inci maddesindeki iletişimin tespiti, dinlenmesi ve kayda alınması tedbiri için de geçerlidir. Tedbirler için öngörülen sürelerin kesintili uygulama olanağının sağlanması dahi sorunun çözümünde önemli bir adım olacaktır. CMK 139’uncu maddede yer alan gizli soruşturmacı görevlendirilmesi tedbiri ise suça teşvik, suça iştirak ikilemiyle boğuşmakta ve 5726 sayılı Tanık Koruma Kanunu hükümleriyle sıkça karıştırılmaktadır. İnternet üzerinden işlenen suçlarda sorumluluğun hangi Cumhuriyet Başsavcılığı’nda olacağı çelişkisi giderilememekte, soruşturma yeknesaklığı, soruşturmanın gizliliği veya kamu personelinin güvenliği sağlanamamaktadır. Uyuşturucu kaçakçılığı ile ilgili söylediklerimiz, bu suçtan elde edilen kara paranın transferi ve aklanması için de geçerlidir. Soruşturma tedbirlerinin uygulanmasında yaşanan küçücük bir usul hatası, delillerin hukukiliğinin sorgulanmasına yol açabilmektedir. Karşılaştırmalı hukuka baktığımızda, özellikle tersine ispat veya genişletilmiş müsadere yöntemlerinin uygulandığı ülkelerde, kara parayla mücadeleyi de içine alan müstakil uyuşturucuyla mücadele kanunlarının var olduğu görülmektedir. Ülkemizde de mücadelede silahların eşitliğini sağlayabilmek adına, içerisinde güncellenmiş soruşturma tedbir ve yöntemlerine, belki ceza yaptırımlarına da yer verecek bağımsız bir uyuşturucuyla mücadele kanununun yürürlüğe girmesi, bu kanunda, uyuşturucu ticaretinden kaynaklanan kara para aklama ve müsadereye ilişkin olarak belirlenecek sistematiğin de ayrıca yer alması gerektiği düşünülmektedir. O halde müstakil bir uyuşturucuyla mücadele kanunu çıkarılmalı, bu kanunda uyuşturucu ticareti ve bu ticaretten kaynaklı kara paranın aklanmasıyla mücadelede yol, yöntem ve tedbirler etraflıca belirlenmelidir. Bu konuda karşılaştırmalı hukukta yer alan düzenlemeler örnek alınabilir. Uyuşturucu ticaretinden elde edilen malvarlığı değerlerinin aklanması suçunda ispat yükümlülüğü tersine 118 5271 sayılı Kanun, (n 52) md. 90 ila 140.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1