Türkiye Barolar Birliği Dergisi 175.Sayı

152 12-15 Yaş Arası Suça Sürüklenen Çocukların Kusur Yeteneğinin Tespitinde Yaşanan Sorunlar ötürü ergen/ergenlik kavramına ilişkin literatürde farklı tanımlamalar bulunmakta ve ergenliğin başlangıç ve bitişi farklı yaş aralıkları ile sınırlandırılıp sınıflandırılmaya çalışılmaktadır. 81 Ergenliğe ilişkin tanımlamalarda yaş aralıklarının arttığı gözlenmektedir. Zorunlu eğitimin uzaması, şehirleşmenin artması, işe başlama ve evlenme yaşının artması gibi faktörlerin çocuğun erişkinliğe geçişinin uzamasına neden olduğu düşünülmektedir. 82 Referans olarak alınabilecek tanımlardan biri de Dünya Sağlık Örgütüne ait olup 10-19 yaş arasındaki kişiler ergen olarak sınıflandırılmaktadır. 83 Ergenlik döneminde ergen, fiziksel değişikliklerle baş etmesinin yanında, kendilik imajının gelişimi, sosyal uyum için gerekli davranışların gelişmesi, otonomi sağlanması ve kimliğin gelişimi gibi süreçleri de yaşamaktadır. 8485 Tüm bu değişiklikler fiziksel değişime eşlik eden beyin gelişimi ve çevrenin etkileşimi ile ortaya çıkmaktadır. Beyin gelişimi ergenlik döneminde devam etmekte olup ergenin bilişsel fonksiyonları da bu süreçte değişmektedir.86 Sinaptik budanma, dendritik dallanma ve miyelinizasyon gibi hücresel değişikliklerle birlikte beyinde yapısal değişiklikler sürmeye devam eder. 87 Üst bilişsel fonksiyonlarla yakından ilişkili prefrontal korteksin yirmili yaşların başına kadar gelişim ve olgunlaşmasını tamamlamadığı bilinmektedir. 81 Susan M. Sawyer/Peter S. Azzopardi/Daskhitha Wickremarathne/George C. Patton, The Age Of Adolescence, The Lancet Child & Adolescent Health, C.2 S.3, 2018, s. 223-228. 82 Jeffrey J. Arnett/ Susan Taber, “Adolescence Terminable And İnterminable: When Does Adolescence End?” Journal of Youth And Adolescence, C.23, 1994, s.517-537. 83 https://www.who.int/initiatives/global-accelerated-action-for-the-health-ofadolescent/aa-ha!-guidance-2d-edition erişim tarihi 21.06.2024 84 Fusun Çuhadaroglu, Adolescent mental health: A subject usually neglected, Journal of Indian Association for Child and Adolescent Mental Health, C.14 S.3, 2018, s.9-12. doi:10.1177/0973134220180302 85 Deborah Christie/Russell Viner, Adolescent development, BMJ, C.330, 2005, (7486):301-4. doi: 10.1136/bmj.330.7486.301. PMID: 15695279; PMCID: PMC548185. 86 Saray J. Blakemore/Stephanie Burnett/Ronald E. Dahl, “The Role Of Puberty İn The Developing Adolescent Brain”, Human Brain Mapping, 2010, C.31 S.6, s.926933. 87 Nitin Gogtay/Jay N. Giedd/Leslie Lusk/Kiralee M. Hayashi/Deanna Greenstein/A Catherine Vaituzis/Paul M Thompson, “Dynamic Mapping Of Human Cortical Development During Childhood Through Early Adulthood”, Proceedings of the National Academy of Sciences, 2004, C.101 S.21, s.8174-8179.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1