365 TBB Dergisi 2024 (175) Hasibe Ülkü YAY - Fatma BAŞIBÜYÜK - Hatun KORKMAZ değildirler. Türkiye’de bütün barolar, TBB’ye bağlıdır ve TBB, Adalet Bakanlığı’nın ilgili kuruluşudur. Barolar, TBB ve Adalet Bakanlığı arasındaki vesayet ilişkisi, Avukatlık Kanunu’nun birçok maddesinde ifade edilmiştir. Örneğin Avukatlık Kanunu’nun 8. maddesinde bu ilişkiye dair şu ifadeler yer almaktadır: “Baro yönetim kurullarının adayın levhaya yazılması hakkındaki kararları, karar tarihinden itibaren on beş gün içinde Türkiye Barolar Birliği’ne gönderilir. Türkiye Barolar Birliği kararın kendisine ulaştığı tarihten itibaren bir ay içinde uygun bulma veya bulmama kararını ve itirazın kabul veya reddi hakkındaki kararlarını onaylamak üzere karar tarihinden itibaren bir ay içinde Adalet Bakanlığı’na gönderir. Bu kararlar Adalet Bakanlığı’na ulaştığı tarihten itibaren iki ay içinde Bakanlıkça karar verilmediği veya karar onaylandığı takdirde kesinleşir. Ancak Adalet Bakanlığı uygun bulmadığı kararları bir daha görüşülmek üzere, gösterdiği gerekçesiyle birlikte Türkiye Barolar Birliği’ne geri gönderir…”9 Bu ifade göstermektedir ki baroların kendilerine ait tüzel kişiliği olsa da bu tüzel kişiliğin bir sonucu olan görece özerklikleri, TBB’nin vesayet denetimi ile sınırlıdır. Bununla birlikte TBB’nin de kendine ait tüzel kişiliği vardır ve bu kapsamda sahip olduğu görece özerklik, devlet tüzel kişiliğin bir parçası olan Adalet Bakanlığı’nın vesayeti ile sınırlandırılmıştır. Ayrıca, avukatlık mesleği genel olarak Avukatlık Kanunu’yla ayrıntılı olarak düzenlenmiş olsa da Avukatlık Kanunu’nun uygulanması amacıyla yürürlüğe giren Türkiye Barolar Birliği Avukatlık Kanunu Yönetmeliği ve Türkiye Barolar Birliği Avukatlık Ortaklığı Yönetmeliği gibi birçok yan mevzuatla da mesleğin yapı ve işleyişine ilişkin düzenlemeler mevcuttur.10 Günümüzde baroların merkezi idare ile ilişkileri, siyasi renkleri, meslek ve meslek üyeleri üzerindeki etkisi sıkça tartışılan konular arasındadır. Dolayısıyla baroların mevcut durumunun ve etkililiğinin ölçülmesi önemli ve araştırmaya değer bir konudur. Bu çalışma, bu konulara Kayseri Barosu örneğinde meslek üyeleri ve baro yetkilileri ile görüşmeler yaparak ortaya çıkarmayı amaçlamıştır. 9 https://www.mevzuat.gov.tr/mevzuatmetin/1.5.1136.pdf, (30.10.2024). 10 Nejat Aday, Avukatlık Mesleği ve Hukuk Devleti İlkesi, Prof. Dr. Hüyesin Hatemi’ye 80. Yıl Armağanı, editör: Yasemin Güllüoğlu Altun, Oniki Levha Yayınları, 2018, s. 64
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1