394 İsviçre ve Fransız Hukuku Bakımından Kamu Düzenine ve Genel Ahlaka Aykırı Markalar ambiguous and may vary over time and across different societies. Due to this ambiguity, courts exercise their discretion in determining whether a trademark violates public order and morality on a case-by-case basis. In this study, we will examin trademarks deemed to be contrary to public order and public morality within Swiss and French law, based on doctrinal opinions and court decisions. Keywords: Public Order, Public Morality, Trademark, Absolute Grounds for Refusal, Relative Grounds for Refusal GİRİŞ Kamu düzenine ve genel ahlaka aykırılık pek çok ulusal mevzuatta ve uluslararası anlaşmalarda marka tescili açısından bir mutlak ret nedeni olarak düzenlenmiştir. Örneğin İsviçre Hukukunda kamu düzenine ve genel ahlaka aykırı markalara ilişkin temel düzenleme Markaların Korunması Hakkındaki Kanun’un (LPM)1 2,d maddesinde yer almaktadır. LPM’nin mutlak ret nedenleri başlıklı 2,d maddesine göre; “…kamu düzenine, genel ahlaka veya yürürlükteki kanunlara aykırı markalar, LPM’nin koruma kapsamı dışında kalmaktadır…”. Fransız hukukunda markalarla ilgili temel düzenleme Fikri Mülkiyet Kanunu (Code de la propriété intellectuelle-CPI)2 art. L. 711-2,7’de yer almaktadır. Maddeye göre; “…kamu düzenine aykırı olan veya tescili bir kanun hükmü sebebi ile yasak olan markalar geçerli olarak tescil edilemez ve tescil edilmiş ise hükümsüz ilan edilirler…”. Bu hüküm Aralık 2019’a kadar yürürlükte olan CPI art. L. 711-3,b.’nin yeni halidir. “…Kamu düzenine, genel ahlak kurallarına aykırı olan veya tescili bir kanun hükmü sebebi ile yasak olan markalar geçerli olarak tescil edilemez ve tescil edilmiş ise hükümsüz ilan edilirler…” şeklinde düzenlenmiş olan eski hükümdeki “genel ahlak kurallarına aykırılık” ifadesine yeni düzenlemede yer verilmemiştir. Bundan başka hem İsviçre hem de Fransız hukuku bakımından geçerli olan Sınai Hakların Korunması Hakkındaki Paris Sözleşmesi’nin (CUP)3 6,B,3. maddesi kamu düzenine ve genel ahlaka aykırı markalar hakkında hüküm ihtiva etmektedir. CUP art.6,B,3; “…Bu markaların genel ahlaka 1 8.08.1992 tarihli Markaların Korunması Hakkındaki Kanun için (Loi sur la protection des marques, LPM) RS 232.11. 2 https://www.legifrance.gouv.fr/codes/texte_lc/LEGITEXT000006069414/ (Erişim tarihi 04.08.2024) 3 Sınai Hakların Korunması Hakkındaki Paris Sözleşmesi (Convention de Paris pour la protection de la propriété industrielle révisée à Stockholm le 14 juillet 1967, CUP) için bkz. https://wipolex-res.wipo.int/edocs/lexdocs/treaties/fr/ paris/trt_paris_001fr.pdf (Erişim tarihi: 24.08.2024).
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1