435 TBB Dergisi 2024 (175) Görkem Selim ŞAHİN Anayasa, grev ve lokavtın ertelenebileceği hâllerin ve işyerlerinin kanunla düzenleneceğini ifade etmiştir (Anayasa m. 54/4). Bu sebeple 6356 sayılı Kanun ile idareye belli durumlarda kanuni grevi ve lokavtı erteleyebilme yetkisi tanımıştır. 6356 sayılı Kanun grev ertelemesini mülga olan 2822 sayılı Toplu İş Sözleşmesi Grev ve Lokavt Kanunu72 (2822 sayılı Kanun) ile benzer şekilde düzenlenmiştir.73 Şöyle ki, karar verilmiş veya başlanmış olan kanuni bir grev veya lokavt, genel sağlığı veya millî güvenliği, bozucu nitelikte ise Cumhurbaşkanı bu uyuşmazlıkta grev ve lokavtı altmış gün süre ile erteleyebilir (6356 sayılı Kanun m. 63/1). Görüldüğü üzere Kanun bu yetkiyi altmış günlük süre ile sınırlamıştır. Süre erteleme kararının Resmî Gazete’de yayım tarihinden itibaren başlar (6356 sayılı Kanun m. 63/1). Erteleme süresi altmış günden az veya çok olamaz.74 Fakat Cumhurbaşkanı bu süre dolmadan grev erteleme kararını kaldırabilir.75 B. Hukuki Niteliği Grevin ertelenmesi, grev hakkına idare tarafından yapılan bir müdahaledir.76 Hatta idarenin grev hakkına en yaygın müdahalesidir.77 Grevi erteleme yetkisi cumhurbaşkanına aittir ve idari bir karardır.78 Bu yetki münhasır bir yetki olduğundan Çalışma ve Sosyal Güvenlik Bakanlığı’nca veya diğer bakanlıklarca tek başına kullanılması mümkün değildir.79 ILO Sendika Ozgurlü ğ Komitesi’nin “grev ertelemesine hükümetin değil, ilgili tüm tarafların güvenini kazanmış olan ve bağımsız bir organın karar vermesi gerektiğini” belirtmesine karşın erteleme yetkisi yine yürütmeye verilmiştir.80 Katıldığımız görüş ABD’de olduğu gibi grev erteleme kararının başvuru üzerine mahkemeler ta72 RG. 07.05.1983, S. 18040. 73 Gürsel, s. 625. 74 Ekmekçi, s. 578; Caniklioğlu, s. 312. 75 Sur, s. 476. 76 Yıldırım, s. 35; Ezer, s. 56. 77 Ezer, s. 57. 78 Aktay/Özdemir Ertürk, s. 276. 79 Caniklioğlu, s. 308. 80 Caniklioğlu, s. 308; Sur, Uluslararası Normlar, s. 350; Yıldırım, s. 64.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1