Türkiye Barolar Birliği Dergisi 176.Sayı

156 Türk İdari Yargılama Hukukunda Bilirkişi Raporlarının Hukuki Niteliği ve Yargısal Denetimi çesiyle hükme esas alınmasını hukuka aykırı bulmuştur. Ayrıca bu kararda Anayasa Mahkemesi’nin bilirkişi atanan kişilerin uyuşmazlığın çözümü bakımından uzmanlık koşulunu sağlayıp sağlamadığının da değerlendirildiği dikkat çekmektedir. Başka bir kararda ise Anayasa Mahkemesi içerik yönünden değerlendirdiği hükme esas bilirkişi raporunu hukuka uygun bulmuştur.242 “olayda doktorların ve hastanenin kusurunun bulunmadığı yönünde görüş bildiren bilirkişi raporuna dayanarak davanın reddine karar vermiştir. Hükme esas alınan ikinci raporda, tarafların iddialarının kişi hakkında düzenlenen tıbbi belgelerdeki bulgular ve genel tıp kuralları gözetilerek değerlendirildiği görülmüştür. Buna göre derece mahkemesince yapılan yargılamada ve uzman bilirkişi raporunda yeterli somut bulgu ve tespitlere yer verilerek başvurucuların iddialarının bu yönüyle ayrıntılı bir biçimde tartışıldığı ve karşılandığı söylenebilir”. Görüldüğü gibi, Anayasa Mahkemesi bilirkişi raporlarını organik, biçimsel ve içeriksel yönden denetime tabi tutmaktadır. Söz konusu denetim sonucunda hukuka yahut usule aykırı rapor esas alınarak hüküm kurulduğunun tespit edilmesi yalnızca adil yargılanma hakkı bakımından değil; derece mahkemesi önünde yargılama konusu yapılan idari işlem veya eylemin müdahale oluşturduğu hakka yönelik aykırılığın giderilememiş olması sebebiyle, bu hakkın da usul yönünden ihlal edilmiş olduğunu ortaya konulmuştur. SONUÇ Sosyal ve ekonomik hayatın getirdiği ihtiyaçlara paralel olarak idarenin faaliyetlerindeki sayı ve içerik yönünden artışa bağlı olarak, idari uyuşmazlıkların çözümünde bilirkişiye başvurulması adeta bir mecburiyet haline gelmiştir. Nitekim, yargı mercileri de çözümü teknik ve özel bilgi ya da uzmanlık gerektiren konularda bilirkişi görüşü alınmadan hüküm kurulmasının hukuka aykırılık oluşturacağını ortaya koymaktadır. Bu durum ise, uyuşmazlıkların bilirkişi ile hâkimin birlikte yürüttüğü yargılama faaliyeti yoluyla çözümlenebilmesi sonucunu meydana getirmektedir. 242 Anayasa Mahkemesi, Sultan Bulut ve Diğerleri, T. 20.12.2021, B.No: 2017/37430, www.anayasa.gov.tr (Erişim: 22.10.2024).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1