7 TBB Dergisi 2025 (176) Mehmet Emin ÇAĞIRAN ler ve diğer görevlilerin, bunun yanı sıra Gazze’de sahadaki şartları değerlendirmek ve kayıt altına almak ve delillerin etkili bir şekilde korunmasını ve saklanmasını sağlamak amacıyla bilgi toplama misyonları, uluslararası yetkilendirilmiş kurumlar ve/veya yetkililer, araştırmacılar ve gazetecilerin Gazze’ye engelsiz erişimini sağlamak ve kolaylaştırmak için tüm etkili tedbirleri alması ve ordusunun bu tür erişim, tedarik, muhafaza veya saklama işlemlerini engelleyecek şekilde hareket etmemesini sağlaması; 3- (a) bu ihtiyati tedbirlerin yürürlüğe girmesi için alınan tüm tedbirlere ilişkin olarak bu karar tarihinden itibaren bir hafta içinde; ve (b) Divan tarafından belirtilen önceki tüm ihtiyati tedbirlerin yürürlüğe girmesi için alınan tüm tedbirlere ilişkin olarak bu karar tarihinden itibaren bir ay içinde Divan’a açık12 bir rapor sunması.”13 Normal olarak “değişiklik talebi” önceki tedbirlerin kapsam olarak kısmen veya tamamen farklı yeni tedbirlerle değiştirilmesi olarak anlaşılır. “Divan’ın 26 Ocak 2024 ve 28 Mart 2024 tarihli önceki kararları kapsamındaki yükümlülüklerine ek olarak”; “Divan’ın 26 Ocak 2024 kararındaki yükümlülüklerine ek olarak” ifadeleri ve İsrail’den istenen raporun önceki kararları da kapsaması açık bir şekilde göstermektedir ki Güney Afrika sadece değişiklik ve teyit değil, aynı zamanda ilave tedbirler alınmasını da talep etmektedir. Divan’ın bütün bunları “değişiklik talebi” başlığı altında ele almasının sebebi ilk karardan sonraki ihtiyati tedbir taleplerinin değerlendirileceği hukuki zemin olarak sadece İç Tüzük, madde 76’yı kabul ettiğini göstermektedir. Kanaatimize göre madde 76’ya ilaveten Güney Afrika’nın dilekçesinde andığı İç Tüzük, madde 75, bilhassa aynı maddenin 3. paragrafı müteakip tedbir taleplerinin incelenmesine temel oluşturabilir: “İhtiyati tedbirlerin alınmasına ilişkin bir talebin reddedilmesi, bu talebi yapan tarafın aynı davada yeni olaylara dayanarak yeni bir talepte bulunmasını engellemez”. Davayla ilgili yeni olayların/gelişmelerin meydana gelmesi ihtiyati tedbir talebi reddedilen bir tarafa daha sonra tekrar tedbir talebinde 12 Uygulamada Divan farklı bir karar vermezse sunulan raporlar davanın tarafları dışındakilere açık değildir, davayla ilgili tutanak, karar ve diğer tür belgelerle birlikte yayınlanmaz. 13 Order 24 May, § 17. Güney Afrika 10 Mayıs tarihli dilekçesinde talep ettiği tedbirlerde değişiklik yapmış ve nihai talep listesini sözlü duruşmaların sonunda sunmuştur. Bu sebeple dilekçe yerine 24 Mayıs kararına atıfta bulunuyoruz.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1