171 TBB Dergisi 2025 (176) Gamze OFLAZ KÖKSAL ve kamu görevlisinin hangi davranışının disiplin cezası gerektirdiğini önceden bilebilecek durumda olmasını gerektiren kamu görevlisinin güvenliği bakımından da zorunlu olduğu,38 Ceza hukukuna ilişkin temel ilkeler hukukun genel ilkeleri arasında kabul edildiği, ceza hukukunda hak ve özgürlükleri koruma altına alan temel ilke suç ve cezada kanunilik ilkesi olduğu ve disiplin cezalarında olduğu gibi disiplin suçlarında da kanunilik ilkesinin kabul edilmesi gerektiği39 belirtilen gerekçelerden bazılarıdır. Katıldığımız bir diğer gerekçe, kanunilik ilkesinin uygulanmasının hem Anayasa 38 ve 128. maddeleri gereği hem de devlet memurluğundan çıkarma cezasının Anayasa 72. maddesinde düzenlenen kamu hizmetine girme hakkıyla doğrudan ilgili olduğu ve bunun sonucu olarak bir temel hak ve hürriyetin sınırlanması sonucunu doğurması nedeniyle de Anayasa 13. maddesi ile bağlantılı olduğu ve kanunla düzenleme gerektirdiğidir.40 Yine 657 sayılı Kanun’un disiplin suçuna ilişkin hükümlerinin memur güvenliğini ihlal derecesinde idareye takdir yetkisi tanıdığı ve bunun en sakıncalı sonucunun da kıyas yoluyla devlet memurluğundan çıkarma cezasının verilebilecek olması olduğu, kamu görevlisinin hangi halde memurluğunun sona erebileceğini bilememesinin sürekli baskı altında olması sonucunu doğuracağı41 da belirtilen gerekçelerden biridir. Bu yönde bir başka görüş de benzer eylemlere disiplin cezası verme yetkisinin idareye tanınmasının, kamu görevlilerinin sahip olması gereken hukuk güvencesine zarar vereceğini ve çalışma barışının zedelenmesine de neden olacağını belirtmekte ve esnek kurallar öngörülmesinin yasama organının tüm eylemleri öngörmesindeki zorluklarla izah edilemeyeceğini eklemektedir.42 38 Kaya, s.65. 39 Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s. 728. 40 Atila Erkal, İdare Hukukunda Kıyas, Savaş Yayınevi, Ankara, 2022, s.110. Erkal ayrıca, kurum düzenini bozan her eylemin önceden belirlenmesinin mümkün olmayabileceğini fakat idareye bu konuda bir takdir yetkisi tanınmak isteniyorsa da bunun ancak uyarma ve kınama gibi hafif cezalar ile sınırlandırılmasını gerektiğini ifade etmiştir. Erkal, s.112.; Atay da kamu hizmetine girme hakkının sınırlanması anlamına gelecek disiplin cezalarına ilişkin suçların kanunla düzenlenmesi gerektiğini ifade etmiştir. Atay, dipnot137, s.757. 41 Turan Yıldırım/Melikşah Yasin/Nur Karan/Eyüp Özdemir/Gül Üstün/Özge Okay Tekinsoy, İdare Hukuku, On İki Levha Yayıncılık, İstanbul, 3.baskı, 2012, s.422-424. 42 Bulut, s.246-247. Bulut ayrıca, disiplin suçlarında kanunilik ilkesinin uygulanmaması sonucunda disiplin amirleri ve kurulları tarafından aynı eylemlere farklı uygulamaların ortaya çıkabileceğini de belirtmektedir.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1