177 TBB Dergisi 2025 (176) Gamze OFLAZ KÖKSAL Bir fiil bazı durumlarda birden fazla disiplin suçunu oluşturabilir. Böyle bir durumda Ceza Hukukundaki fikri içtima hükümleri uygulanacak ve düzenlenmiş disiplin cezalarından en ağır olanı verilerek tek disiplin cezası takdir edilecektir.71 Bazı durumlarda ise birbirini takip eden veya iç içe geçmiş birden fazla eylem aynı veya farklı disiplin cezalarını gerektirebilir. Böyle bir durumda idarenin tek bir disiplin yaptırımı uygulaması mümkündür. Nitekim bu husus tevhiden cezalandırma olarak da belirtilmektedir.72 Tevhiden cezalandırmada idare, birden fazla eylem için birden fazla disiplin cezası verme yetkisini kullanmamakta, tek ve genellikle en ağır disiplin cezasının uygulanmasına karar vermektedir.73 Tevhiden cezalandırma 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu’nda düzenlenmemiştir. Bu kapsamda denilebilir ki, disiplin soruşturması sonucunda her bir fiil için ayrı ayrı ceza verilmesi mümkün olduğu gibi, tek bir ceza verilmesi de mümkündür.74 Bununla birlikte, Danıştay özellikle 2011 sonrası verdiği kararlarda, tek bir yaptırım uygulanmasının kişi lehine ve adil yargılanma hakkına uygun olduğunu belirtmektedir.75 Bu kapsamda bir kararında “ceza verilmesine neden olan eylemlerin birbirini izlemesi, bu eylemlerin iç içe geçmiş olması, eylemlerin aynı süreç ve zaman diliminde gerçekleşmiş olması ve eylemler arasında kopukluk olmaması, ihlallerin tek bir eylem olarak değerlendirilmesini zorunlu kılmakta ve böylece yaptırımlar birleştirilerek tek bir ceza uygulanması gerekmektedir”76 Kararda bu hususun ne bis in idem ilkesinin bir sonucu olduğu belirtilmektedir. 6. Eylem-Ceza Arası Adil Denge (Ölçülülük) İlkesi Disiplin suçu ile disiplin cezası arasında adil bir ölçü bulunması gerektiğini ifade eden bu ilke Ceza Hukukunda uygulanan bir ilke71 Akyılmaz/Sezginer/Kaya, s.735-736. 72 Sancakdar/Altınok Çalışkan/Dursun Özdemir vd., s.60-61.; Yunus Eraslan, “Disiplin Hukukunda Tevhiden Cezalandırma”, Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi, 2019, C:7, S:13, s.170. 73 Eraslan, s.170. Eraslan ayrıca, idarenin bu durumda en ağır disiplin cezasına hükmetme zorunluluğu olmadığını, idarenin bu hususta geniş takdir yetkisi olduğunu ve tek bir hafif cezaya da karar verebileceğini belirtmektedir. Tevhiden cezalandırma hk. daha fazla bilgi için ilgili çalışmaya bakılabilir. 74 Hüseyin Bilgin, İdari Davalar ve Çözüm Yolları, Seçkin Yayınevi, Ankara, 3. Baskı, 2022, s.832. 75 Sancakdar/Altınok Çalışkan/Dursun Özdemir vd., s.61. 76 Danıştay 12. Dairesi, E: 2017/599, K: 2017/4803, T: 12.10.2017. Aktaran: Sancakdar/Altınok Çalışkan/Dursun Özdemir vd., s.61.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1