181 TBB Dergisi 2025 (176) Gamze OFLAZ KÖKSAL Disiplin soruşturması için zamanaşımı da düzenlenmiştir. 657 sayılı Kanun 127. maddesi uyarınca fiillerin işlendiğinin öğrenildiği andan itibaren, uyarma, kınama, aylıktan kesme ve kademe ilerlemesinin durdurulması cezaları için bir ay içinde disiplin soruşturmasına, memurluktan çıkarma cezası için altı ay içinde disiplin kovuşturmasına başlanmadığı takdirde ceza verme yetkisi zamanaşımına uğrayacaktır. Ayrıca, disiplin cezası gerektiren eylemin gerçekleştirildiği tarihten itibaren iki yıl içinde disiplin cezası verilmemesi halinde disiplin cezası verme yetkisi zamanaşımına uğrayacaktır. Bu süreler hak düşürücü olup, kesilmez veya durmaz.92 Bununla birlikte, süresinde soruşturma açılıp, süresinde disiplin cezası verilmiş olması halinde, bu karara karşı idari yargı yoluna gidilmesi zamanaşımı süresini keser. Yani yetkisiz bir makam tarafından süresinde verilmiş disiplin cezasının idari yargı yerince iptal edilmesi halinde, yargılama süresince zamanaşımı kesilmiş olacağından ötürü, yetkili makam tarafından yeniden disiplin cezası tayin edilebilir. Yeter ki, ilk disiplin cezasında sürelere uyulmuş olsun.93 Disiplin soruşturması sonucunda verilen kararlara karşı başvuru yolları açık olduğu gibi, Anayasamızın 40. maddesi 2. fıkrası uyarınca “Devlet, işlemlerinde, ilgili kişilerin hangi kanun yolları ve mercilere başvuracağını ve sürelerini belirtmek zorundadır”. Başvuru yolları karar ile birlikte ilgili kamu görevlisine bildirilmek zorundadır.94 Bu kapsamda kamu görevlisine, ne kadar sürede, hangi organa, ne şekilde başvurulacağının bildirilmesi hak arama özgürlüğünün bir gereğidir.95 657 sayılı Devlet Memurları Kanunu 135. maddesi uyarınca hakkında uyarma, kınama ve aylıktan kesme cezaları verilen kamu görevlisi disiplin kuruluna, hakkında kademe ilerlemesinin durdurulması cezası verilen kamu görevlisi ise yüksek disiplin kuruluna 7 gün içinde itiraz edebilir. Bu itiraz idari itiraz yolu olarak adlandırılır.96 İtiraz sonucu, aleyhe bozma yasağı da ilgili maddede düzenlenmiş olup, ve92 Giritli/Bilgen/Akgüner/Berk, s.873. 93 Çağlayan, s.552. 94 Başvuru yollarının gösterilmesi yükümlülüğü hk. daha fazla bilgi için bkz. Yeliz Şanlı Atay, “İdari İşlemde Başvuru Yollarının Gösterilmesi Yükümlülüğü”, Türkiye Barolar Birliği Dergisi, 2011, S:96, ss.293-318. 95 Oğurlu, s.237. 96 Gözler, s.807.; Giritli/Bilgen/Akgüner/Berk, s.874.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1