267 TBB Dergisi 2025 (176) Elçin AKTAN çözüm yöntemlerine entegre edilebilecek ve uyuşmazlığın çözümüne yardımcı olabilecektir.144 Bir yapay zekâ programı hem programcının hem de tarafın sağladığı bilgilerle sınırlı çalışmaktadır.145 Yapay zekânın, karar verme sürecini hızlandırması mümkün olsa da temel besini veri olduğu için önyargılı ya da yanlış bir verinin, çıkan sonucu da olumsuz etkilemesi mümkündür (“Garbage in, garbage out”).146 Aynı zamanda yapay zekânın insandan en büyük farkı, duygusal zekâsının mevcut olmamasıdır. İnsan, sözsüz ipuçları ve nüansları okuyabilir ve yorumlayabilir; bu durum da insana tarafların bakış açılarını anlama ve güven oluşturma, empati ve teknoloji tarafından kopyalanamayan duygulara yanıt verme yeteneği kazandırmaktadır. Benzer bir şekilde insan, teknolojiyle mümkün olmayan bir düzeyde esneklik ve uyum yeteneğine sahiptir. Böylelikle, bir insanın uyuşmazlık için getirdiği çözümler, mutlak ve görünür olan çözümleri aşabilmektedir.147 Yapay zekânın bir uyuşmazlıkta bu şekilde bir muhakeme yapabilmesi günümüz koşullarında mümkün değildir. Yapay zekâ tabanlı arabulucular/hakemler daha verimli çalışabilir ve uyuşmazlığın çözümü taraflar açısından daha uygun maliyetli olabilir; ancak günün sonunda, yaklaşımlarını her vakanın özel ihtiyaçlarına göre uyarlama ve sürece duygusal zekâyı katma becerisine sahip olmaması, yapay zekânın tek başına bir uyuşmazlık çözüm sistemi olarak görülmesinden ziyade çevrimiçi uyuşmazlık çözüm sistemlerinde yardımcı olarak kullanılmasının daha etkili olacağını düşündürmektedir. mektedir. Carneiro/ Novais/Andrade/Zeleznikow/Neves, s. 224. 144 Yapay zekânın arabuluculuk sürecine yardımcı olmak için “Sanal arabulucular” veya “dijital arabulucular” olarak kullanımı da mümkündür. Yapay zekâ tabanlı arabulucular ile uyuşmazlığa çözüm bulacak olan tarafların gelişmiş algoritmalar ve makine öğrenimi teknikleriyle çözüme yönlendirilmeleri mümkündür. Miles Mediation & Arbitration, “Artificial Intelligence (AI) and Mediation: TechnologyBased Versus Human-Facilitated Dispute Resolution”, JDSUPRA, https://www. jdsupra.com/legalnews/artificial-intelligence-ai-and-1573917/ (Erişim Tarihi: 11.11.2023). 145 Miles Mediation & Arbitration. 146 Tabir için bkz. Schmitz/Rule, s. 121. 147 Miles Mediation & Arbitration.
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1