Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı
109 TBB Dergisi 2020 (148) Muhammet ÖZEKES / Pınar ÇİFTÇİ güvenliğinin en önemli gereklilikleridir. 2 Bir hukuk sisteminde bu ge- reklilikleri yerine getirebilmenin en önemli yolların birisi de yargı ka- rarlarının kamu ile paylaşılmasıdır. Kişiler ancak bu şekilde uyuşmaz- lıkları ve bunların olası akıbeti hakkında bir öngörüye sahip olabilirler. Bu gereklilik aynı zamanda hukuk devletlerinde hukukî istikrarın da inşasını gerçekleştirir. Bu önemine rağmen ülkemizde yerel mahkeme- lerin kararlarına karşı başvuru yolu olan istinaf kanun yolunda verilen bölge adliye mahkemesi kararları yayımlanmamaktadır; ulaşmak özel bir çabayı gerektirmektedir. Esasen tüm bölge adliye mahkemesi ka- rarları, kendi çalışanlarına online bir sistem üzerinden açık olmasına rağmen, bu sistem bireylere açık hâle getirilmemektedir. Hiç değilse bu kararların hukukçulara açık olması birçok bakımdan önemlidir. Adalete erişim, hak arama özgürlüğü, adil yargılanma hakkı, sürpriz karar yasağı ve daha birçok yargısal temel hakkın sağlanabil- mesi için devletin ülke sınırları içerisinde verilen tüm ilk derece ve özellikle üst derece yargı kararlarını kamuoyu için paylaşması gere- kir. 3 Bu gereklilik kamunun, yargıya ve özellikle mahkemelere güven duyması için atılması gereken ilk adımdır. Ülkemizde öteden beri yargı kararlarının kamu ile paylaşılması sorunlu bir konu olmuştur. 4 Mevzuatta yargı kararlarının kamuoyuna sunulması için pek çok yükümlülük getiren düzenleme olmasına rağmen bu görevler yeri- ne getirilmemiş ya da tam yerine getirilmemiştir. 5 Örneğin Yargıtay, 2 Mahkeme kararlarının yayımlanması gereğinin hukukî güvenlik ve hukukî belirlilik ilkesinin bir unsuru olduğu konusunda bkz. İsmail Köküsarı, Anayasa Hukukunda Hukukî Güvenlik İlkesi, Ankara 2015, s. 98-100. Ayrıca medenî usûl hukukunda geçerli pek çok ilkenin güvence altına alınması için mahkeme kararlarının yayımlanması gereği konusunda bkz. Sezin Aktepe Artık, Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi ve Avrupa İnsan Hakları Mahkemesi İçtihatları Işığında Medeni Usul Hukukunda Adil Yargılanma Hakkı, Ankara 2014, s. 326 vd.; Pınar Çiftçi, Medeni Yargılama Hukukunda İspat Hakkı ve Sınırlamaları, Ankara 2018, s. 355-356; Nesibe Kurt Konca, Medeni Usul Hukukunda Aleniyet İlkesi, Ankara 2009, s. 23 vd.; Muhammet Özekes, Hukukî Dinlenilme Hakkı, Ankara 2004, s. 153 vd. 3 Bu konuda önemli tespit, değerlendirme ve eleştiriler için bkz. Servet Yetim, “Yargı Kararlarına Erişim Hakkı”, Uyuşmazlık Mahkemesi Dergisi (http://www. uyusmazlik.gov.tr/Resimler/Pdfler/Makaleler/30-11-2017servetyetim.pdf). 4 Bu konuda eleştiri için bkz. Muhammet Özekes, “Türk İcra Hukukunun Sorunları ve Temel Haklar Bakımından Genel Değerlendirme”, VII. Medeni Usûl ve İcra İflâs Hukukçuları Toplantısı, (İzmir-Çeşme/24-25 Ekim 2008), TBB Yayını, Ankara 2009, s. 280-281. 5 Adalet Bakanlığı’na bağlı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı’nın görevleri arasında
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1