Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı
110 Menfî Tespit Davalarını Zorunlu Arabuluculuğa Dahil Saymanın Gereksizliği Üzerine İcra ve İflâs Kanunu’na sırf icra ve iflâs hukukuna ilişkin kararların sistematik şekilde yayımlanması için hüküm konulmasına rağmen, uzunca bir süre bu kararları kamu ile paylaşmamıştır. 6 Şu an benzer bir durum bölge adliye mahkemeleri ile gündemimizdedir. Yukarıda da belirttiğimiz üzere UYAP sisteminde sadece İstanbul Bölge Adliye Mahkemeleri’nin vermiş olduğu sınırlı sayıda içtihada ulaşmak müm- kündür. Yargı kararlarının kamu ile paylaşılması ciddî bir kaynak ve alt- yapı gerektirmekle birlikte, teknolojinin geliştiği bu ortamda ve geliş- mişlik düzeyinde, artık o kadar da önemli bir sorun değildir. Bu teknik altyapı ve imkân ülkemizde mevcuttur. Zira Yargı Reformu Stratejileri ile hedeflendiği şekilde, UYAP sisteminin kabulü ve işlemeye başla- masıyla birlikte 2010 yılı itibariyle tüm hâkim ve savcılar Yargıtay ka- rarlarının tamamına erişir hâle gelmiştir. Hatta yargıdaki bilişim sis- temimiz Avrupa ülkelerinin bir kısmında dahi bulunmayan birtakım teknik özelliklerle pek çok ödüle lâyık görülmüştür. 7 Böyle bir sistem- de şüphesiz ki, tüm Yargıtay ve diğer yüksek mahkeme kararlarıyla bölge adliye mahkemesi kararlarının da kamuya açılması gerekir. Ulaşılabilen bölge adliye mahkemesi kararları sadece sınırlı şekil- de UYAP sistemine yüklenen kararlardır. Biz de UYAP üzerinden bir yargı içtihatlarının düzenli yayımlanması yer almaktadır. Buna göre, “İlgili bi- rimlerle iş birliği yaparak ... yüksek mahkemelerin içtihatlarını, ... bilgi işlem ortamına aktarmak ve kullanıcıların hizmetine sunulmasını sağlamak” Adalet Bakanlığı’nın görevleri arasında sayılmıştır (2992 sayılı ve 29.03.1984 tarihli Ada- let Bakanlığı’nın Teşkilat ve Görevleri Hakkında Kanun Hükmünde Kararname- nin Değiştirilerek Kabulü Hakkında Kanun m. 22/A/1, a). Bu görev sadece Ada- let Bakanlığı’nın da görevi değildir. Avukatlık Kanunu’na göre Türkiye Barolar Birliği de yargı içtihatlarının yayımlanması konusunda Adalet Bakanlığı ile koor- dineli çalışma yükümlülüğündedir. Buna göre “Mahkeme içtihatlarının sistemli bir surette toplanması ve yayınlanması için Adalet Bakanlığı ve yargı mercileri ile iş birliği yapmak” yükümlülüğü altındadır (Avukatlık Kanunu m. 110/I, b. 10). 6 Bu konuda bir yönetmelik de çıkarılmıştır. Bkz. Yargıtay’dan Verilen İcra ve İflas İşlerine Ait Kararların Yayımlanmasına Dair Yönetmelik (RG 12.04.2014, S. 28970). Ancak hem o Yönetmelik’in gereğinin tam olarak yerine getirildiği hem de kararlara çok rahat ulaşıldığı söylenemez. 7 “IDC’den Adalet Bakanlığı’na 3 Ödül Birden” (2018), “2017 Kamu Teknoloji Ödüllerinden 2 Farklı Dalda 3 Ödül ” (2017), “IDC CIO 2017’den e-Satış’a 1.lik Ödülü” (2017), “UYAP’a Dünya Çapında Bir Ödül” (2016), “Adalet Bakanlığı Bilgi İşlem Dairesi Başkanlığı’na 5 Farklı Ödül” (2016), “Veraset Projesi “IDC CIO Awards Best IT Cost Efficiency Project of the Year in Türkiye 2015” dalında 2. olmuştur.” (2015); http://www.uyap.gov.tr/UYAP-Odulleri (Erişim tarihi: 10.04.2020).
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1