Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı

41 TBB Dergisi 2020 (148) Işıl KURNAZ maması gerektiğini vazeden dışsal bir yasaklama oyununa göre değil, neyin normal olup neyin olmadığını tayin eden içkin bir düzenleme oyununa göre iş görüyordu”. Bu açıdan bakıldığında normal ve makbul olanın ekse- ninde ve zaviyesinde verdiği kararla AYM, çok belirgin toplumsal eril dilin yasa diliyle konuşmasını sağlayan bir aracı olarak işlev görmek- tedir. Halbuki eşit yurttaşlık ve ayrımcılık yasağı ilkeleri nazarında ko- nuşan bir Anayasa Mahkemesi’nin gerek Anayasa’nın kendisine gerek pratik uyuşum ilkesi gereği temel hak ve özgürlüklerin bütününe ge- rekse devletin uluslararası normlardan kaynaklı pozitif yükümlülük- lerine çok daha uygun olacağını görmek mümkündür. Anayasa Mahkemesi’nin bugüne dek LGBTQ hakları açısından verdiği önemli kararlardan sonra, Mahkemenin tutumunun ve hukuki gerekçelendirmelerinin sıklıkla “genel ahlak, toplum düzeni, kamu düze- ni, askeri disiplin” ve benzeri genel geçer, normatif dayanağı tartışmalı öncüllerle kesildiğini söylemek mümkündür. Her ne kadar ilerici bir- takım adımlar atılsa da genel ahlak duvarının genişliği karşısında kıyı- sından ya da köşesinden bu duvara çarpıldığında, Mahkeme’nin geri adım attığı sıklıkla görülmektedir. Bu anlamda içtihadın dinamik ve geliştirici yorumla ileriye gidebilmesi özelinde, LGBTQ davalarında stratejik yaklaşımın nasıl güdüleceği kısaca açıklanacaktır. D. LGBTQ Haklarında Stratejik İnsan Hakları Davaları Kaos-GL, stratejik davalar projesi başlatmış, bu noktada Toplum ve Hukuk Araştırmaları Vakfı’nın desteğiyle bir iş birliği projesi oluş- turmuştur. 73 Türkiye’deki LGBTQ hareketinin tarihi, aynı zamanda yasal mücadele eliyle hakların görünür olmasının da tarihidir. Anaya- sa Mahkemesi’nin 1986 tarihli ilk karından son bireysel başvuru karar- larına kadar bu yasal mücadele zemini görünmektedir. Eşcinsel hakları konusunda çalışma yürüten Kaos-GL derneği, eş- cinsellere ilişkin nefret söyleminde bulunan bir internet sitesi hakkında ceza kovuşturması yürütülmemesinden ötürü Anayasa Mahkemesi’ne bireysel başvuruda bulunmuş, Mahkeme, tehdidin belli bir eşiğe ulaş- mamasından hareket ederek ihlal kararı vermemiştir. 74 Buna rağmen, 73 https://www.kaosgl.org/haber/kaos-glrsquoden-stratejik-davalama-projesi (Son erişim tarihi: 27.04.2020) 74 KAOS GL Kültürel Araştırma ve Dayanışma Derneği Başvurusu (Başvuru Numa-

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1