Türkiye Barolar Birliği Dergisi 148.Sayı
96 Konaklama Vergisi: Ölçülülük Meselesi Türkiye uygulamasında ise çocuklara veya diğer kişilere (yaşlı, en- gelli) yönelik bir muafiyet bulunmamaktadır. Örneğin 12 yaş altı muaf tutulup, 12-18 yaş arası için ise %50 oranında bir indirim yapılarak turist sayısında görece bir artış sağlanabilir. Ayrıca bazı konaklama tesislerinde (örneğin pansiyon, apart otel, kamping alanları) yapılan konaklama ve hizmetler verginin konusu dışında tutulmalıdır. Başka bir söylemle, istisnalar genişletilmelidir. 4.4. Amaç Kriteri Konaklama vergisinin hangi amaçla alındığını değerlendirecek olursak, 7193 sayılı Kanun’un madde gerekçesinde 70 “… başta turizm merkezi ülkeler olmak üzere çok sayıda ülkede, ilgili ülkede veya şehirde ko- naklama veya turistik amaçlı verilen hizmetlerden faydalanan kişilerden, bu hizmetlerin sunulması amacıyla merkezi yönetim veya yerel yönetimlerin katlandığı kamusal maliyetlerin bir kısmının finanse edilebilmesi amacıyla… konaklama vergisi gibi adlar altında, konaklanan gece sayısı üzerinden maktu veya verilen hizmet bedeli üzerinden oransal olarak vergi alınmaktadır. Aynı amaca matuf olmak üzere, ülkemizde de bu alanı vergilendirmeye yönelik ola- rak, farklı ülke uygulamaları da dikkate alınmak suretiyle, vergilendirme tek- niği bakımından uygulanabilir bir model geliştirilmiştir. Bu kapsamda, mad- deyle; genel bütçe geliri olarak tahsil edilmek üzere konaklama vergisi ihdas edilmekte olup…” şeklinde bir temellendirme yapılmıştır. Her ne kadar gerekçede, diğer ülke uygulamalarının dikkate alınarak bu verginin tasarlandığı belirtilse de böyle olmadığı açıktır. Turizm vergileri daha çok yerel birimleri tarafından, özellikle yüksek sayıda turist çeken şehirlerde arıtma tesisi, temizlik hizmetleri, çevre düzenlemesi, ulaşım imkânlarına yönelik yatırımlar, güvenlik gibi hizmetlerin 71 karşılanabilmesi amacıyla alınmaktadır. Turizmin yarattığı olumsuz dışsallıkların bertaraf edilebilmesi, ortaya çıkan ma- liyetleri karşılamak ve turizmin gelişmesine yönelik projeler için ge- reken finansman kaynağı turizm vergileri ile gerçekleşebilmektedir. 72 Dolayısıyla belirtilen amaçların gerçekleştirilmesi, sistemimize dahil 70 https://sayilikanuncom.files.wordpress.com/2019/11/7193-sayc4b1lc4b1- kanunun-gerekc3a7esi.pdf 71 Güzel/ Yıldız, s. 13. 72 Güzel/ Yıldız, s. 20.
Made with FlippingBook
RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1