Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

152 Fatura Düzenleme Süresi ile İlgili Hazine ve Maliye Bakanlığı’na Verilen Yetkinin Anayasal ... ing the billing period, which is one of document regimes, the Ministry of Treasury and Finance has been authorized by the legislator to shorten the standard seven-day-period within the framework of various criteria. In this study, the authority given to the Ministry regarding the billing period is examined in terms of legal certainty and equality, which are constitutional principles, within the framework of opinions in literature and judicial decisions. When this mentioned authority is examined in detail, it has been concluded that it can lead to discussions in terms of legal certainty and equality principles. Within the scope of the study, it has been concluded that the authority given is controversial in terms of legal certainty and the principle of equality. Keywords: Duration, Taxation, The Principle of Certainty, The Principle of Equality, Authority JEL Classification Codes: K34, K10, K30, K40 GİRİŞ Ticari yaşamın en temel belgesi niteliğine sahip olan fatura, vergi hukuku açısından da aynı öneme sahiptir. Vergi Usul Kanunu’nda (VUK) detaylıca düzenleme altına alınan fatura “satılan emtia veya yapılan iş karşılığında müşterinin borçlandığı meblağı göstermek üzere emtiayı satan veya işi yapan tüccar tarafından müşteriye verilen ticari vesika” olarak tanımlanmıştır.1 Dolayısıyla fatura VUK açısından bir mal satışı ve hizmet ifası sırasında, yapılan işlemin borç miktarını gösteren en önemli belge ve ispat aracıdır. Bu nedenle aynı Kanun kapsamında faturanın şekli (m.230), nizamı (m.231), kullanma mecburiyeti kapsamındaki kişiler (m.232) düzenleme altına alınmış, hatta fatura yerine geçen belgeler dahi ayrıca belirtilmiştir.2 Fatura ile ilgili en önemli hususlardan biri “düzenleme süresi”dir. Fatura düzenleme süresi faturanın geçerli sayılması açısından son derece büyük bir öneme sahiptir. Zira süresinde düzenlenmeyen fatura “hiç düzenlenmemiş” sayılmaktadır (VUK m231). Kanundaki bu katı yaklaşım, söz konusu süreye uygulamada çok dikkat edilmesini gerektirmektedir. Fatura düzenleme süresi 2004 yılından bu yana “yedi 1 6102 sayılı Türk Ticaret Kanunu uyarınca da “ticari işletmesi bağlamında bir mal satmış, üretmiş, bir iş görmüş veya bir menfaat sağlamış olan tacirden, diğer taraf, kendisine bir fatura verilmesini ve bedeli ödenmiş ise bunun da faturada gösterilmesini isteyebilir” (TTK m.21). RG, 27846/14.02.2011. 2 Nitekim gider pusulası (VUK m.234), müstahsil makbuzu (VUK m.235) fatura yerine geçen belgelerdir.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1