Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

154 Fatura Düzenleme Süresi ile İlgili Hazine ve Maliye Bakanlığı’na Verilen Yetkinin Anayasal ... içinde düzenlenmesi gereken faturanın, vergi güvenliğini sağlamak ve kayıt dışı ekonomi ile etkin bir şekilde mücadele etmek amacıyla, Hazine ve Maliye Bakanlığı tarafından, mal veya hizmetin nev’i, miktarı, fiyatı, tutarı, satışın yapılma şekli, faaliyet konusu, sektör veya mükellefiyet türü dikkate alınarak belirlenen durumlarda 7 günden daha kısa sürede ya da malın teslim edildiği veya hizmetin yapıldığı anda düzenlenmesine imkân tanınmaktadır” (TBMM, Plan Bütçe Komisyonu Raporu) 5 şeklinde ifadelere yer verilmiştir. Dolayısıyla anlaşılacağı üzere kanun koyucunun temel amacı, akaryakıt kaçakçılığı ile mücadeledir ve bu bağlamda buna uygun olarak fatura düzenleme sürelerinde farklı ihtiyaçlara yönelik idare tarafından hızlı ve kolayca hareket edilebilmesine de fırsat yaratılmaktadır. İlgili düzenleme lafzî yorum ile detaylıca analiz edildiğinde Hazine ve Maliye Bakanlığı fatura düzenleme sürelerini belirlerken; a) Mal veya hizmetin türüne, b) Mal veya hizmetin miktarına, c) Mal veya hizmetin fiyatına, ç) Mal veya hizmetin tutarına, d) Satışın yapılma şekline, e) Faaliyet konusuna, f) Sektöre veya g) Mükellefiyet türüne göre ayrı ayrı veya birlikte dikkate alarak, bu süreyi indirmeye ya da faturanın malın teslim edildiği veya hizmetin yapıldığı anda düzenlenmesi zorunluluğu getirmeye yetkili olduğu açıkça anlaşılmaktadır. 1.1. Mal veya Hizmetin Türü, Miktarı, Fiyatı, Tutarı Ayrımı Hazine ve Maliye Bakanlığı’na verilen yetkinin ilk ayrımı, mal veya hizmetler ile ilgilidir. Malın veya hizmetin türü, miktarı, fiyat veya tutar ayrımı sürelerin kısaltılabilmesi için kriter olarak alınabilecektir. Mal veya hizmetin söz konusu kriterler açısından nasıl bir ayrıma tabi tutulacağı maddede açık değildir. Bu konuda inisiyatif Bakanlıktadır. Örneğin, dayanıklı-dayanıksız mallar, sosyal-kültürel mallar, temel tüketim malları, gıda, kırtasiye, tekstil, kozmetik, elektronik, beyaz eşya vb. pek çok ayrım yapmak mümkündür. Aynı şekilde konaklama, eğitim, sağlık, bakım, onarım vb. ana hizmet ayrımları da yapılabilir. Mal veya hizmetin miktarı da belirleyici kriter ya da kriterlerden biri olabilir. Miktar ifadesi kilogram, ton, m3, litre, adet gibi mal satış5 TBMM, Plan ve Bütçe Komisyonu Raporu, Sıra Sayısı:260, s. 7-8, https://www. tbmm.gov.tr/sirasayi/donem27/yil01/ss260.pdf, (Erişim tarihi: 03.05.2021).

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1