Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

191 TBB Dergisi 2022 (160) Alperen KORKMAZ Sosyal medya reklamları geleneksel reklamlara göre daha ucuzdur.36 Geleneksel reklam mecralarında geniş kitlelere ulaşmak isteyen reklam verenler mecranın büyüklüğüne veya çeşidine göre değişik ücretler ödemek zorunda kalmakta iken sosyal medya reklamlarında çok daha ucuza reklam yapmak mümkün olmakta, sosyal medya etkileyicileri aracılığı ile yapılan reklamlarda bu maliyet daha da düşebilmektedir. Diğer yandan, sosyal medya reklamlarında hedef kitleye çok daha kolay şekilde ulaşmak mümkündür.37 Örneğin bir oyuncak reklamı çocuklara yönelik bir video paylaşım platformunda yapılırsa ya da oyuncak tanıtımı yapan sosyal medya etkileyicisi bu reklamı yaparsa doğrudan hedef kitleye ulaşılabilmektedir. Geleneksel mecralarda ise hedef kitleye ulaşmak görece zordur. Sosyal medya aracılığı ile yapılan reklamlar çeşitlilik göstermektedir. Genel anlamda bu reklamları, reklamı yayınlayanlar bakımından ikili bir tasnife tabi tutabiliriz. Bunlar sosyal medya platformunun kendisinin yayınladığı reklamlar ve sosyal medya kullanıcılarının yaptığı reklamlar olarak tasnif edilebilir. Sosyal medya platformunun yaptığı reklamlar platformun doğrudan reklam verenlerin talebi üzerine yayınladığı, genellikle kullanıcıların verilerine göre kişiselleştirdiği reklamlarken,38 kullanıcıların yaptığı reklamlarda platform yalnızca bir mecra olarak kullanılmakta, reklam verenler platform kullanıcıları vasıtasıyla hedef kitleye ulaşmaya çalışmaktadırlar. 2.2. Sosyal Medya Etkileyicisinin Yaptığı Örtülü Reklamlar Sosyal medya etkileyicisi, sosyal medya platformlarının oluşmasıyla ortaya çıkan kavramlardan biridir. Influencer, fenomen, mikro ünlü, youtuber, yayıncı gibi isimlerle anılan bu kişiler, kullandıkları platformlarda çokça takipçiye ve geniş etki alanına sahip kişilerdir.39 36 Özdemir/Doğanay, s. 301; Sarıtaş, s. 63; Şahinci, s. 57. 37 Şahinci, s. 23; Akkaya/Akyol/Şimşek, s. 366; Şahinci, İnternet, s. 57. 38 Akkaya/Akyol/Şimşek s. 367; Özdemir/Doğanay, s. 307. 39 K. Leyla Bingöl, “Influencer’ların Yaptıkları Reklam ve Tanıtımlardan Kaynaklanan Tazminat Sorumluluğu” Terazi Hukuk Dergisi, C:16, S:178, Haziran 2021, s. 1075-1076; Sarıtaş, s. 66.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1