Türkiye Barolar Birliği Dergisi 166.Sayı

37 TBB Dergisi 2023 (166) Aysun ALTUNKAŞ bireysel özel af ilan etme şeklinde kullanabilecektir.96 Bununla birlikte Cumhurbaşkanına bu tip sağlık sorunlarının varlığı halinde özel af ilan etme yetkisi tanınmasının nedeni, bu halde cezanın özel önleme amacına ulaşılmasının mümkün olmamasının yanında, bu durumların varlığına rağmen cezanın infazına devam edilmesinin kamu vicdanında yaratacağı rahatsızlıktır.97 Bu gibi durumların varlığı halinde kişinin infaz kurumundan bir an önce çıkartılması gerektiği açıktır. Bu nedenle yasama organının bir kanun aracılığıyla ilan edebileceği affa nazaran, daha hızlı hareket edilmesine imkan sağladığından Cumhurbaşkanına tanınan özel af yetkisi bu yönüyle yerindedir.98 Bununla birlikte Anayasa m. 104/16’da “hafifletir veya kaldırır” ifadesine yer verildiğinden, maddenin lafzı, bir sürekli hastalık, sakatlık veya kocama durumunun söz konusu olması halinde, bu yetkinin kullanılması bakımından Cumhurbaşkanına bir takdir yetkisinin tanınmadığı izlenimini de vermektedir. Bu bağlamda tartışılması gereken bir diğer husus da söz konusu sürekli hastalık, sakatlık ya da kocama durumunun mutlaka özel aftan yararlandırılacak hükümlüde bulunmasının gerekip gerekmediğidir. Buna göre, örneğin çocuğunun ağır veya ölümcül bir hastalığının olması halinde, hükümlü annenin sağlığı ile ilgili herhangi bir sorun bulunmasa dahi, bu hükümlü anne hakkında özel af ilan edilebilmesi mümkün müdür? Bu halde, Cumhurbaşkanının Anayasa m. 104/16’da hüküm altına alınan sınırlı af yetkisini kullanması yerine, CGİK m. 17/4 uyarınca Cumhuriyet Başsavcılığınca hapis cezasının infazına ara verilmelidir. Zira ilgili düzenleme ile hapis cezalarının infazına başlanmış olsa dahi, hükümlünün eş veya çocuklarının sürekli hastalık veya malullükleri nedeniyle bakıma muhtaç olmaları gibi zorunlu ve çok ivedi hallerde, Cumhuriyet Başsavcılığınca bir yılı geçmeyen sürelerle 96 Cumhurbaşkanına tanınan özel af ilanı yetkisinin, sebep unsuru bakımından sınırlandırılmış bir yetki olduğu yönünde bkz. Özek, 140; Dönmezer/Erman, Cilt: III, s. 213; Armağan, s. 358. Benzer yönde Cumhurbaşkanına sınırlı bir özel af yetkisi tanındığına dair tespitler için bkz. Atila, s. 276, 282; Sözüer, s. 238, 250. 97 Bu gibi durumların varlığı halinde cezanın infazına devam etmenin kamu vicdanını tatmin etmeyeceğine, bu halde infaza devam etmekte kamusal bir yararın bulunmayacağına dair değerlendirmeler için bkz. Soyaslan, 425. 98 Cumhurbaşkanına tanınan özel af ilanı yetkisi, ağır hastalık, sakatlık ve kocama gibi şahsi halleri dikkate almak suretiyle sınırlandırılmış olduğundan, yürütme organının bu şahsi halleri değerlendirmek konusunda yasama organına nazaran daha avantajlı olduğu yönündeki değerlendirmeler için bkz. Keyman, s. 89.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1