Türkiye Barolar Birliği Dergisi 166.Sayı

78 KriSWR 9DrOÕN AODFDNODrÕnD øOiúNin DDYDODrGD *|reYOi 0DKNePe niteliği taşımamaktadır. Nitekim, Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörün Finansmanının Önlenmesine Dair Tedbirler Hakkında Yönetmelikte Değişiklik Yapılmasına Dair Yönetmelik’te kripto varlıkların alınıp satıldığı platformlar borsa olarak tanımlanmamış, “kripto varlık hizmet sağlayıcıları” ifadesi kullanılmıştır. Anılan Yönetmelik Değişikliği ile kripto varlık hizmet sağlayıcıları, Mali Suçlar Araştırma Kurulu yükümlüsü olmuşlardır. Ardından, Mali Suçları Araştırma Kurulu Başkanlığı (MASAK) tarafından kripto varlık hizmet sağlayıcılarına yönelik olarak, “Suç Gelirlerinin Aklanmasının ve Terörizmin Finansmanının Önlenmesine Dair Yükümlülüklere İlişkin Temel Esaslar”43 yayımlanmıştır. MASAK, anılan yayında, kripto para alım satımına aracılık eden platformları, kripto varlık hizmet sağlayıcısı olarak isimlendirmiştir. Bu bağlamda hem mevzuat hem de resmî uygulama uyarınca, kripto para alım satımına aracılık eden platformlar borsa niteliği taşımadığından, bu borsalara ilişkin uyuşmazlıklar, TTK m. 4, 1-e bendi çerçevesinde bir mutlak ticari dava niteliği taşımazlar. Nitekim, İzmir BAM 23. Hukuk Dairesi, 04.11.2022 tarihli kararında,44 bu hususu ele almıştır. Kripto para borsasında kripto para alım satım aracılığı faaliyeti yürüten şirketteki sanal cüzdan hesaplarında kripto parası bulunan davacının bu paralara ulaşamaması gerekçesiyle, uğradığı zararların tazmini talebiyle açılan davada, Muğla 2. Asliye Hukuk Mahkemesi, davalının tacir sıfatına haiz olması ve yaptığı işin ticari olması, davacı tacir vasfını taşımasa da alım satıma konu edilen kripto para niteliği gereği ticari olması sebeplerine dayalı olarak, somut olaydaki davanın, ticari dava niteliğinde olduğunu belirterek görevsizlik kararı vermiştir. Buna mukabil, istinaf aşamasında, İzmir BAM 23. Hukuk Dairesi, ticari davalara ilişkin değerlendirme yaparak şu sonuca varmıştır: “TTK’nın 4/(1)-e maddesinde borsaya ilişkin özel hükümlere atıf yapılmış ise de kripto para borsalarına ilişkin yasal bir düzenleme yoktur. TTK’nın 4/(1)-c maddesinde TBK’nın 532 ila 545 maddelerinde düzenlenen komisyon sözleşmesine atıf yapılmış ise de komisyonculuk, kendi adına ve vekalet verenin hesabına alım satım yapılmasının üstlenilmesi olduğu halde kripto para borsası, alan ve satanın alım satım iş43 https://ms.hmb.gov.tr/uploads/sites/12/2021/05/Kripto-Varlik-Hizmet-Saglayicilar-Rehberi.pdf (Erişim Tarihi 19.02.2023). 44 İzmir BAM 23. Hukuk Dairesi, 04.11.2022 T, 2022/2726 E., 2022/585 K. (https:// emsal.uyap.gov.tr/#) Erişim Tarihi, 20.02.2023.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1