Türkiye Barolar Birliği Dergisi 166.Sayı

84 KriSWR 9DrOÕN AODFDNODrÕnD øOiúNin DDYDODrGD *|reYOi 0DKNePe her iki taraf bakımından da ticari amaç güdülen işlemler maddenin uygulanmasının kapsamı dışında kalmaktadır.65 Aynı maddenin devamında ise, finansal hizmetlere ilişkin mesafeli sözleşme, finansal hizmetlerin uzaktan pazarlanmasına yönelik olarak oluşturulmuş bir sistem çerçevesinde, sağlayıcı ile tüketici arasında uzaktan iletişim araçlarının kullanılması suretiyle kurulan sözleşmeler olarak tanımlanmıştır. Buna göre, finansal hizmetlere ilişkin mesafeli sözleşmelerin,66 uzaktan iletişim araçları kullanılarak kurulması,67 sağlayıcının finansal hizmetlerin pazarlanmasına yönelik oluşturduğu bir sistem çerçevesinde organize68 olması gerekmektedir.69 2008 finansal krizinin etkisiyle, finansal hizmetler bağlamında gelişmiş ülkelerin çoğunda “finansal yatırımcı/bireysel yatırımcı” kavramı, yerini “finansal ürün ve hizmetlerin tüketicisi”, “küçük yatırımcı” “bireysel yatırımcı”, “ortalama yatırımcı” gibi kavramlara bırakmış ve böylece yatırımcı kavramı popülerliğini yitirip, söz konusu yatırımlar bağlamında tüketici anlayışı yerleşmiştir.70 Finansal hizmetler bakımından, yatırımcıların yatırım hizmeti sunan kuruluşların müşterisi olmak suretiyle, onların sağlamış olduğu hizmetleri tükettiği söylenebilir. Bu açıdan konuya bakıldığında, TKHK m. 3/1-k uyarınca, ticari veya mesleki olmayan bir amaçla hizmet alan kişinin tüketici sayılması esasından hareketle, finansal hizmetlerden yararlanmak suretiyle 65 Aydoğdu, s. 296. 66 Mesafeli sözleşmelerde, satıcı/sağlayıcı tüketici ile karşı karşıya gelmeden sözleşmeyi uzaktan iletişim aracıyla kurmaktadır (Çabri, s. 799). 67 Maddenin gerekçesinde, tüketici ile sağlayıcı arasındaki sözleşmenin mektup, katalog, telefon, faks, radyo, televizyon, elektronik posta mesajı, internet gibi bir uzaktan iletişim aracının kullanılması suretiyle akdedilmiş olması gerektiği belirtilmiştir. Dolayısıyla, web sitesi veya elektronik posta, telefon, görüntülü görüşme veya kısa mesaj kullanılmak suretiyle sözleşme akdedilmiş olabilir (Çabri, s. 800). 68 Maddenin gerekçesinde bu husus şu şekilde ifade edilmiştir: “Öncelikle sağlayıcının hizmetlerini uzaktan pazarlamak üzere sistemini düzenlemiş olması gerekir. Yani uzaktan pazarlamaya yönelik bir organizasyonun var olması aranır. Sağlayıcının aynı zamanda banka şubesi, sigorta acentesi gibi mekanlarda hizmetlerini sunuyor olması bu noktada bir fark yaratmamaktadır. İki pazarlama tekniğinin birbirinin yanı sıra kullanılması mümkündür. Önemli olan uzaktan pazarlamanın tek seferlik, istisnai bir durum olmamasıdır”. 69 Çabri, s. 799. 70 H. Ebru Töremiş, “Yatırım Hizmet ve Faaliyetlerinden Yararlanan Yatırımcıların Tüketici Sıfatının Belirlenmesi”, Ankara Hacı Bayram Veli Üniversitesi Hukuk Fakültesi Dergisi 24 (4), 2020, 231.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1