Türkiye Barolar Birliği Dergisi 166.Sayı

89 TBB Dergisi 2023 (166) Nesibe KURT KONCA / Seyhan SELÇUK su olabilir. Bu transfer sürecinde çıkacak uyuşmazlıklarda, TKHK m. 73’e bakmak suretiyle görevli mahkemenin tüketici mahkemesi olup olmadığı belirlenmelidir. Yapılan transferde sistemin kullanılması işleminin, tüketici ile sağlayıcı arasında yapıldığı, uyuşmazlığın tüketici işlemi veya tüketiciye yönelik uygulamadan kaynaklandığı tespit edilirse, görevli mahkeme tüketici mahkemesi olarak kabul edilir. E. Aile Mahkemesi Kripto varlıkların yaygın bir yatırım aracı haline gelmesi, aile hukuku alanında da çeşitli uyuşmazlıklar doğurabilir. Hayatımıza son on yılda giren kripto varlıkların, düğünlerde kültürümüzde bulunan takı merasimine konu olduğu görülmüştür; Karabük, Hatay ve Antalya’daki düğünlerde gelin ve damada kripto paranın düğün takısı olarak hediye edildiği haberlere yansımıştır.86 Evliliğin sona ermesi halinde, düğünde takılan kripto varlıkların akıbeti Yargıtay Hukuk Genel Kurulu’nun en son içtihatları87 çerçevesinde değerlendirilebilir. Buna göre, erkeğe özgü olmayan takı ve paralar, kadına ya da erkeğe takıldığına bakılmaksızın, kadının kişisel malı sayılmakta; aksine bir anlaşma olmadığı veya örf ve âdet kuralı bulunmadığı takdirde düğünlerde takılan kripto paraların kadının kişisel malı sayılabilece86 https://www.ntv.com.tr/turkiye/dugunde-gelin-ve-damada-15-bin-adetkripto-para-takildi,mzQWkJXAhUy06S03Mfqotg (Erişim Tarihi: 24.02.2023); https://www.yenimesaj.com.tr/dugunde-gelin-ve-damada-kripto-paratakildi-V133700.htm (Erişim Tarihi: 24.02.2023); https://sputniknews.com.tr/20211010/antalyada-bir-dugunde-gelinle-damadakripto-para-takildi-1049694060.html (Erişim Tarihi: 24.02.2023). 87 “Mevzuatımızda, düğün sırasında takılan ziynet ile parasal değeri olan bütün eşyanın aidiyeti konusunda yazılı bir hüküm bulunmamaktadır. Bu nedenledir ki, örf ve âdet hukuku uygulanmaktadır. Yargıtayın yerleşik uygulamasına, yaygın örf ve âdet ile ülke gerçeklerine göre kural olarak, düğün sırasında takılan ziynet eşyası ve paralar kim tarafından ve hangi eşe takılırsa takılsın aksine bir anlaşma ya da örf ve âdet kuralı olmadığı takdirde kadına bağışlanmış sayılır ve artık kadının kişisel malı kabul edilir. Yani erkeğe takılan ziynetler ve paraların da aksi kanıtlanmadığı müddetçe kadına ait olduğu kabulü vardır. Söz konusu ziynet eşyasının (altın vs.) evlenme sebebiyle gerek ailelerce ve gerek yakınlarca kadına geleceğinin güvencesi olarak takıldığı kabul edildiğinden emaneten (geçici olarak) takıldığı konusunda kadının bir kabulü olmadığı sürece genel kural kabul edilecektir. Artık, ziynetlerin geri istenmemek üzere verildiği iddia ve ispat edilmedikçe, bunları alan iade etmekle yükümlüdür.” HGK 13.04.2021 T, 2017/1038 E., 2021/458 K. (HGK., E. 2017/1038 K. 2021/458 T. 13.4.2021- Yargıtay Kararı | LEXPERA) Erişim Tarihi 24.02.2023.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1