Türkiye Barolar Birliği Dergisi 167.Sayı

105 TBB Dergisi 2023 (167) Burak MELEMEZ rilmeye çalışılarak yasanın uygulama alanı genişletilmiştir.88 Kanaatimizce bu hususta, verilerin bilişim sistemlerinin yapı taşı olduklarını89 unutmamak gerekir. Çalışmamızın başında da belirttiğimiz üzere, CMK m. 134 ve 135’teki koruma tedbirlerine yer verilmesinin nedeni maddi gerçeğin ortaya çıkarılmasını sağlayacak sayısal verileri elde etmektir. Devletlerin toplumu ve bireyleri bilişim suçlarına ve aydınlatılması için sayısal delil elde edilmesi gereken diğer suçlara karşı koruma yükümlülüğü bulunmaktadır.90 Dolayısıyla ister bilgisayarda isterse bilgisayara bağlanabilen bir USB veya hard diskte ya da bir bilgisayar ağı ya da uzak bilgisayar kütüğünde depolansın elektronik ortamda kayıtlı her türlü veriye erişilebilmesi gerekir.91 Kullanıcıya ait verilerin bilgisayarda veya bulutta bulunması arasında bir fark yaratılmamalıdır.92 Ancak bunu yaparken Anayasa m. 13 hükmünde yer alan temel hak ve hürriyetlerin kanunla sınırlanması gerekliliği gözden kaçırılmamalı, gerekli yasal zemin hazırlanmalı ve belirlilik ilkesine riayet edilmelidir. Aksi halde bu tarz tartışmalarının ve uygulama kaynaklı farklılıkların oluşması kaçınılmazdır. Ayrıca CMK m. 134 hükmü, AİHS m. 8 ile güvence altına alınan özel hayata saygı hakkını ilgilendirdiğinden bu hakka yönelik müdahaleler AİHS m. 8/2’de ifade edildiği üzere hukuka uygun olmalıdır. Hukuka uygunluk ibaresi yapılan müdahalenin yasayla öngörülmesini, açık ve öngörülebilir olmasını gerektirir.93 Anayasa m. 13 ve AİHS m. 8/2 hükümleri dikkate alındığında, bulutta arama ve elkoymanın sınırlarının kanunla net bir şekilde belirlenmesi gerektiği sonucuna ulaşılmaktadır.94 Temennimiz bu yönde olmakla birlikte arzu edilen yasal düzenleme yapılana kadar öğretide ileri sürüldüğü üzere 88 Yenisey/Nuhoğlu, s. 463. 89 Özbek/Doğan/Bacaksız, s. 362. 90 T-CY, Final Report, para. 17, s. 9. 91 Değirmenci’ye göre, kanun koyucunun iradesi veri merkezli düzenleme yapılmasına ilişkindir. Zira veri fiziki bir varlık olsaydı zaten CMK m. 116 hükmü arama yapılması için yeterli olacaktır. Ancak kanun koyucu verinin soyut yapısını dikkate alarak CMK m. 134’te özel bir düzenleme getirmiştir. Dolayısıyla CMK m. 134’ün odak noktasının veri olarak alınması gerekir. Değirmenci, Sayısal Delil, s. 331. 92 Değirmenci, Sayısal Delil, s. 243. 93 De Tommaso/İtalya, Başvuru Nu. 43395/09, 23.02.2017, para. 106-107. 94 Online aramanın kanunilik ilkesine aykırılık teşkil edeceği ve bunun için bir yasal düzenleme yapılması gerektiğine dair görüş için bkz. Candide Şentürk Akaner, Bir Koruma Tedbiri Olarak Online Arama ve Türk Hukukunda Uygulanabilirliği, Seçkin Yayıncılık, Ankara, 2022, ss. 185-186.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1