Türkiye Barolar Birliği Dergisi 167.Sayı

67 TBB Dergisi 2023 (167) Kadir YILDIZ tir.48 Fransa’da yapılan düzenlemelerle ise sosyal medyanın küresel düzeyde etkileyebildiği suçlara önlem alınmak istenmiştir. Sosyal medya platformlarından ırk, din, cinsel yönelim ve cinsiyet temelli nefret söyleminin yanı sıra cinsel taciz kapsamına giren içeriklerin 24 saat içerisinde kaldırılması, terör ve çocuk istismarı içeren içeriklerin kaldırılması için öngörülen sürenin bir saat olması zorunluluğu bu suçlara sosyal medyanın alet edilemeyeceğini göstermek açısından kayda değerdir. Ayrıca idare tarafından bu hükümlere uymayan gerçek kişilere 250 bin avroya, tüzel kişilere ise 1,2 milyon avroya varan para cezaları verilebilmesi işlenen suçun cezasız kalmayacağını göstermektedir. Fransa’daki ilgili düzenleyici kurum olan Görsel-İşitsel Üst Konseyine (CSA), sürekli ve tekrarlanan ihlaller için şirketlerin küresel cirosunun yüzde dördüne kadar daha ağır cezalar verme yetkisi verilmesi ise yargının yükünü alması ve davaların ivedilikle çözülmesi açısından isabetlidir. Ancak Anayasa Konseyi idareye verilen yetkinin çok olması sebebiyle kanunun bazı hükümlerini iptal etmiştir.49 Fransa da Almanya gibi belli düzenlemeler getirerek sosyal medya üzerinde devletin bir kontrolünün olmasını istemiş fakat Almanya’dakinden daha fazla bir dirençle karşılaşmıştır. Bu daha önce de belirttiğimiz gibi ülkelerin kendi sosyolojik ve kültürel yapısıyla alakalı olduğu kadar kendi yargı yapısıyla da alakalı olduğunu göstermektedir. Karşılaştırmalı hukuktan bildiğimiz üzere Almanya’da yargı erki Fransa’ya göre daha etkin ve baskındır. Almanya’da da çeşitli karşı görüşler olmasına rağmen yürürlüğe girebilen sosyal medya yasası Fransa’da dirençle karşılaşmıştır. Nitekim her iki ülkenin de sosyal medya konusundaki ortak yanları bizim konumuz açısından odak noktasıdır. Her ikisinde de para cezaları bulunmakta, yargı yolu takip edilmekte ve bu sorunlarla ilgilenen bir kurul veya kurum bulunmakta ya da bulunacaktır. Kıta-Avrupası devletleri Almanya ve Fransa örneğindeki gibi kanunlar aracılığıyla sosyal medyayı kontrol etme yöntemini kullanırken Anglosakson ülkeleri konuya daha farklı bir açıdan bakmayı tercih et48 Ünal, s. 22. 49 Denge Ve Denetleme Ağı, “Dünyada Sosyal Medya Düzenlemelerine Karşılaştırmalı Bakış ve Türkiye için Somut Öneriler”, Demokrasi Barometresi, 16.05.2022, Analiz Raporu No: 16, s.8. (Açık erişim: https://www.dengedenetleme.org/publication/182/Dunyada-Sosyal-Medya-Duzenlemelerine-Karsilastirmali-Bakisve-Turkiye-icin-Somut-oneriler-Raporu) Erişim Tarihi: 05.01.2023.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1