Türkiye Barolar Birliği Dergisi 167.Sayı

69 TBB Dergisi 2023 (167) Kadir YILDIZ yaklaşımı açısından bakacak olursak şirketlerin kendi kendini denetleme (self-regulation) konusunda yeterli itici gücü bulamaması anlaşılabilmektedir. Birleşik Devletler Kanunu’nun 47. Başlığının ( Title 47 of the United States Code ) 230. Bölümünde (Section 230) ‘Etkileşimli bir bilgisayar hizmetinin hiçbir sağlayıcısı veya kullanıcısı, başka bir bilgi içeriği sağlayıcısı tarafından sağlanan herhangi bir bilginin yayıncısı veya konuşmacısı olarak kabul edilmeyecektir.’55 denilmektedir. Bu hüküm sayesinde devlet sosyal medya sitelerine kanunu bir kalkan teşkil etmekte ve bu kanunla açıkça onları korumaktadır. Yine daha önce üzerinden geçtiğimiz 2016 yılında ABD başkanlık seçimlerinde yaşanılanlardan sonra bu kanun hükmü tartışmaya açılmıştır. Görünen o ki devlet her ne kadar şirketlerin kendilerinin inisiyatif almalarını istese de şirketler sorumluluklarını yerine getirmekten bu denli kaçınmaya devam ederlerse devlet denetleme mekanizmalarını devreye sokmak zorunda kalacaktır. İngiltere ise çocuk istismarı, siber zorbalık, terörizm, nefret söylemi ve pornografi gibi konulara yoğunlaşarak dijital dünyayı denetlemenin yolunu ilk olarak Nisan 2019’da takdim edilen Online Harms White Paper ile resmi olarak açmıştır. Günümüze kadar ve halen süregiden kanuni eklemelerle denetimin içeriği genişletilmektedir. Kültür Bakanı Nadine Dorries’in kanunun anlamı hakkında söylediği şu iki cümle bakış açısını anlatması açısından önemli olacaktır.56 “Teknoloji şirketleri üzerlerine düşen görevi yapmaları için beklenmeyecektir.”57, “Teknoloji şirketleri kendi platformlarında yaşanan zarar, taciz ve suçlu davranışlarından şu ana kadar sorumlu tutulmadı.”58 Bu iki cümle artık devletin sabrının tükendiğini ve ipleri eline alacağını ifade etmesi açısından belirleyicidir. Bu bağlamda sosyal medya şirketlerine verilecek cezalar için İletişim Kurumu (Office of Communication-Ofcom) yetkilendirilmiş ve yetkisi de gittikçe genişletilmektedir. İlk baş55 “No provider or user of an interactive computer service shall be treated as the publisher or speaker of any information provided by another information content provider”. 56 Jane Wakefield/Tom Gerken, “Online Harms Bill: Cyber-flashing added to proposed legislation”, BBC Technology, 2022, https://www.bbc.com/news/technology-60750463 Erişim Tarihi: 05.01.2023. 57 “Technology companies would not be left to check their own homework”. 58 “Tech firms haven’t been held to account when harm, abuse and criminal behaviour have run riot on their platform”.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1