Background Image
Previous Page  21 / 517 Next Page
Information
Show Menu
Previous Page 21 / 517 Next Page
Page Background

Avrupa İnsan Hakları Sözleşmesi’nin 3. Maddesi ve İndirimsiz Müebbet Hapis Cezaları

20

sı, tek başına bu cezanın “

indirimsiz

” olduğu anlamına gelmez

19

; söz

konusu cezanın

hukuken

ve

20

fiilen

infazın herhangi bir aşamasında

indirilebilir

” (

reducible -

compressible

)

olması, Sözleşme’nin 3. maddesi

ile uyumluluğu açısından yeterlidir. Müebbet hapis cezasının “

indiri-

lebilir”

olarak değerlendirilebilmesi için, bu cezanın başka bir cezaya

dönüştürülmesi, infazın askıya alınması, infaza son verilmesi veya

mahkûmun şartla salıverilmesi gibi yöntemlerden biri aracılığı ile iç

hukukun bu cezanın yeniden gözden geçirilmesine imkân vermesi

gerekir. Mahkeme’ye göre, müebbet hapis cezası asgari bir süre infaz

edildikten sonra (asgarî infaz süresi), şartla salıverme amacıyla ceza-

nın yeniden gözden geçirilmesinin imkân dâhilinde olduğu durum-

larda, mahkûmun her türlü serbest kalma ümidinden (

any hope of rele-

ase - tout espoir d’élargissement

) yoksun olduğu söylenemez

21

.

AİHM, bu konuda verdiği kararlarda, artık yerleşik hale gelmiş

prensipleri hatırlattıktan sonra, özellikle aleyhine başvuruda bulu-

nulan devletin iç hukukunun müebbet hapse mahkûm edilmiş kişi-

ye “hukuken” (

de jure

) ve “fiilen” (

de facto

) serbest kalma ümidi sunup

sunmadığını inceleyerek sonuca ulaşmaktadır

22

. Mahkeme, iç hu-

kukun hükümlüye

de jure

serbest kalma imkânı sunup sunmadığını

19

Özellikle bk. Kafkaris v. Kıbrıs [BD], yukarıda belirtilen, § 98; Iorgov v. Bulgaris-

tan (no. 2), yukarıda belirtilen, § 50; Schuchter v. İtalya (k.k.), yukarıda belirtilen.

Mahkeme’ye göre, Sözleşme, müebbet hapis cezasına çarptırılmış bir mahkûma,

genel olarak şartla salıverilme hakkını vermediği gibi, infazın askıya alınması

(remission) veya infaza son verilmesi (termination) sonucunu doğuracak şekilde

cezanın, idarî ya da adlî olsun, ulusal bir makam tarafından yeniden gözden geçi-

rilmesi hakkını vermese de (Kotälla v. Hollanda (Kom. kar.), yukarıda belirtilen;

Bamber v. Birleşik Krallık (Kom. kar.), no. 13183/87, 14 Aralık 1988, D.R. 59, s. 235;

Treholt v. Norveç (Kom. kar.), no. 14610/89, 9 Temmuz 1991, D.R. 71, s. 168), iç

hukukta serbest kalma imkânı veren bir sistemin varlığı, belirli bir müebbet hapis

cezasının 3. madde ile uyumluluğunu değerlendirme açısından dikkate alınacak

önemli bir unsur olarak ortaya çıkmaktadır (Kafkaris v. Kıbrıs [BD], yukarıda be-

lirtilen, § 99).

20

Vurgu özellikle yapılmıştır.

21

Hill v. Birleşik Krallık (k.k.), no. 19365/02, 18 Mart 2003; Törköly v. Macaris-

tan (k.k.), no 4413/06, 5 Nisan 2011; Schuchter v. İtalya (k.k.), yukarıda belirti-

len. Bu konuda ayrıca bk. F. Sudre, “Conditions de détention”, in F. Sudre, J.-P.

Marguénaud, J. Andriantsimbazovina, A. Gouttenoire ve M. Lavinet, Les grands

arrêts de la Cour européenne des droits de l’homme, Paris, PUF, 2011, s. 169; F.

Sudre, Droit international et européen des droits de l’homme, Paris, PUF, 2011, s.

338.

22

Kafkaris v. Kıbrıs [BD], yukarıda belirtilen, § 98; Iorgov (II) v. Bulgaristan (yukarı-

da belirtilen), § 50.