Türkiye Barolar Birliği Dergisi 160.Sayı

167 TBB Dergisi 2022 (160) Özgür BİYAN / Güneş YILMAZ Vergi hukukunun süreye ilişkin teorik veri ve ilkeleri perspektifinden “fatura düzenleme süresi”nin yasal/kanuni süre kategorisine girdiği açıktır. Diğer taraftan “fatura düzenleme süresi”, genel olarak süreler sınıflandırmasında hukuki niteliklerine göre “vergi ödevleri ile ilgili sürelerdendir”; ayrıca yöneldikleri kişilere göre fatura düzenleme süresini “vergi yükümlüleri ve sorumluları için konulan süreler” içinde değerlendirmemiz uygun iken, sürelerin yer aldıkları vergi hukuku kollarına göre ise “şekli vergi hukukunda süreler” alt başlığında konumlandırmamız gerekmektedir. 2.4. Hazine ve Maliye Bakanlığına Verilen Yetkinin Yasallık İlkesi ve Belirlilik İlkesi Açısından Değerlendirilmesi VUK’un 231. maddesinde 7318 sayılı Kanun ile “Hazine ve Maliye Bakanlığı; mal veya hizmetin nev’i, miktarı, fiyatı, tutarı, satışın yapılma şekli, faaliyet konusu, sektör veya mükellefiyet türünü ayrı ayrı veya birlikte dikkate alarak, bu süreyi indirmeye ya da faturanın malın teslim edildiği veya hizmetin yapıldığı anda düzenlenmesi zorunluluğu getirmeye yetkilidir.” ibaresi eklenmek suretiyle, idareye genel süre dışında özel olarak bir süre belirleme yetkisi verilmiştir. Yeni eklenen cümlenin lafzından anlaşıldığı üzere, 7 günlük azami sürenin altında olacak şekilde, mal veya hizmetin nev’i, miktarı, fiyatı, tutarı, satışın yapılma şekli, faaliyet konusu, sektör veya mükellefiyet türünü ayrı ayrı veya birlikte dikkate alarak, ilgili Bakanlık bir süre belirleyebilecektir. Bu noktada akla, yasallık/kanunilik ilkesi bakımından durum nasıl değerlendirilmelidir? sorusu gelmektedir. Çalışmanın önceki bölümlerinde yapılan açıklamalar ışığında bu yetki ile ilgili ifade edilebilecek ilk tespit, hukuk devleti ilkesinin, vergi kanunlarında belirsiz, birden çok anlamı olan, içeriği bulunmayan kavramların kullanımını engellediği33 yönünde olmalıdır. İkinci tespit ya da soru ise yeni düzenleme sonucunda uygulamada karşılaşacağımız durumun ne olacağıdır. Şöyle ki, genel olarak fatura düzenleme süresi olan “azami 7 günün” dışında, yasanın ilgili maddesinden anlaşılamayacak şekilde, “mal veya hizmet türü, miktarı, fiyatı, tutarı, satışın yapılma şekli, faaliyet konusu, sektör veya mükellefiyet türünü ayrı ayrı veya birlikte dikkate alarak” bir ya da birden çok farklı parametreye göre 33 Çağan, Vergilendirme Yetkisi, s.172.

RkJQdWJsaXNoZXIy MTQ3OTE1